1. Home
  2. Author Blogs

Author: Tok Penghulu

Tok Penghulu

Bajet 2020 : Apa yang perlu anda tahu tentang hartanah dan kewangan?

Tok akan pastikan Tok tak terlepas tengok pembentangan bajet negara setiap tahun. Bahagian yang Tok akan fokuskan dah tentulah topik berkaitan hartanah dan kewangan. Mungkin ada antara korang yang tak berkesempatan nak tengok Bajet 2020.…

Ini ‘bom jangka’ peminjam wajib berjaga-jaga. 99% yang buat loan rumah tak tahu tentang ini

Kalau korang baca Offer Letter sampai habis, korang pasti tahu perkara ini. Bila tiba masa membeli rumah, korang wajib tahu setiap isi kandungan yang ada dalam tu. Baru tahu apa yang boleh dan tak boleh…

Macam mana lelaki ini urus gaji RM1,100 sewaktu mula bekerja?

Selagi tak belajar urus kewangan dengan betul, selagi tu kewangan kita takkan sihat walafiat. Anak muda yang baru bekerja pasti akan hadapi masalah ini. Dugaan untuk hanyut dalam kancah pembaziran amat la besar. Jangan risau.…

Aduh! Dompet kosong, tapi gaji masuk lambat lagi

Dengar cerita, gaji orang ‘gomen’ dah masuk 8 haribulan lepas. Mesti seronok sebab gaji masuk awal, kan? Maka, akan terbit kisah siri perbelanjaan yang tak tercapai dek akal. Ya, bukan semua. Tapi yang pasti, akan…