Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. Featured

Category: Tips Kewangan

    Ajar pasangan anda 7 ilmu kewangan ini sebelum kahwin

    Kalau ada ilmu, korang boleh hidup dan survive di mana-mana celah pelusuk dunia. Setuju? Dengan ilmu, baru kita boleh uruskan sesuatu perkara dengan efisyen. Dan ini termasuk dalam bab kewangan. Hari ni, Tok nak sentuh…

    Lelaki ini hanya bayar RM15K+ untuk hutang RM20K+. Ini caranya

    Baru-baru ni Tok ada terbaca satu posting pasal ada mamat ni buat pengakuan terbuka yang dia ada hutang yang banyak dan dia rasa lagi baik dia tak ada kat dunia ni. Sedih pula Tok baca.…

    10 matlamat kewangan anak muda wajib ada. Ikut nasihat lelaki ini

    Kalau tak dijaga sebaik mungkin, ada potensi kewangan korang akan ke laut untuk tempoh masa yang panjang. Itu sebab, Tok selalu cadangkan korang supaya bermula awal. Tok tak suka tengok anak muda hanyut, enjoy sana-sini…

    “Makin hari, makin tua. Tapi simpanan kau tak ke mana”

    Ini soalan paling famous yang semua orang ada : “Berapa banyak kena simpan setiap bulan, supaya masa depan kewangan aku tak rabak?” Dah macam-macam jawapan dan tip yang pakar kewangan berikan. Ada yang cadangkan 20%…

    Cara kawal kewangan supaya anda susah jatuh miskin. Semua orang patut buat No. #7

    Apa cara terbaik untuk mengurus kewangan pada pendapat korang? Pada Tok, yang penting adalah cara kita mengawal perbelanjaan. Kalau awal-awal lagi bab ni dah kantoi, takde orang lain boleh tolong. Tok ada baca nukilan Tuan…

    Siapa kata gaji bawah RM2,000 tak boleh kumpul banyak duit? Buat tip ini dan simpan RM27,000 dalam masa 5 tahun

    Tok pernah cakap sebelum ni (tak ingat? Klik sini untuk baca). Kalau nak menyimpan, memang kita kena paksa diri sendiri. Kalau tak, sampai ke sudah takkan berjaya kumpul duit. Dan halangan paling besar (yang banyak…

    Ilmu urus duit yang anak anda patut tahu. Wajib ajar mereka ilmu ini

    Pengurusan kewangan adalah ilmu yang cukup penting. Malangnya, subjek ini tak diajar kat sekolah. Sebagai ibu bapa yang baik, dah jadi tanggungjawab korang untuk mengajar anak-anak supaya mereka tahu cara uruskan duit yang betul. Dan…

    Jaga skor kredit dengan baik, dan anda dapat nikmati 4 faedah ohsem ini

    Kalau korang jenis yang OCD (suka bayar hutang tepat pada masanya), tak mustahil skor kredit korang berada dalam keadaan yang sihat walafiat. Dan ia tak berhenti takat itu je. Banyak lagi kelebihan yang menarik bila…

    Penjelasan mudah kenapa anda patut pentingkan “volume” dalam ASB Financing (dan jana keuntungan 5 kali ganda berbanding biasa).

    Ada macam-macam teknik dan strategi supaya kita boleh manipulasi ASB Financing, dan kaut keuntungan yang lumayan. Dan bila Tok cakap macam ni, dah tentu ia berkait secara langsung dengan ilmu. Dengan ilmu yang betul dan…

    Strategi bijak (dan mudah) untuk orang bujang simpan RM55,000 dalam masa 3 tahun

    Lepas dah dapat kerja nanti, apa yang korang nak buat dengan duit gaji tu? Masa belajar dulu, tak banyak benda yang korang boleh beli. Semua ni sebab dek kapasiti kewangan yang amat terhad. Jadi, ramai…