1. Home
  2. Featured

Category: Tip pelaburan hartanah

    “Kenapa susah sangat nak lulus loan rumah ni?” – Aiman

    Makin ramai pulak orang mengadu susah nak dapat loan rumah sekarang ni. Dan masalah utama yang Tok nampak, adalah kurang ilmu dalam perkara ini. Apa-apa pun, kena kira dulu berapa jumlah pinjaman yang korang layak dapatkan. “Macam…

    Elak buat 5 ‘dosa’ ini sebelum beli rumah pertama

    Tok yakin semua orang nak ada (paling kurang) sebiji rumah. Kalau ada yang dapat lebih tu, boleh la kira sebagai bonus. Lagipun, nilai rumah yang dibeli tu akan meningkat dari masa ke semasa. Susah korang…

    Nak beli rumah pelaburan? Kaji dulu 6 faktor ini

    Tak semua orang berkongsi cara yang sama dalam memilih rumah pelaburan. Ada orang yang hanya beli rumah dekat kawasan tertentu. Dan ada jugak jenis orang yang sapu semua. Tapi sebelum boleh buat semua benda ni,…

    Apa ‘Big Why” anda untuk melabur dalam hartanah?

    Sebelum membuat sesuatu perkara, kita kena tetapkan matlamat. Sama juga dalam pelaburan hartanah. Mesti ada matlamat kenapa korang melabur dalam hartanah. Kalau tiada matlamat dalam pelaburan hartanah, nanti bila dilanda kesusahan sikit, kita cepat sangat…

    9 fakta pelaburan hartanah anda wajib tahu. No. #6 paling awesome

    Ramai orang takut untuk mulakan pelaburan hartanah. Lagi-lagi yang baru pertama kali nak mula. Ada sesetengah orang kata, sebab tak cukup ilmu. Ada pulak yang fikir, pelaburan hartanah hanya permainan golongan otai semata-mata. Mungkin ramai…

    6 risiko besar yang anda terpaksa hadap bila beli rumah lelong

    Kalau korang pandai bermain dengan pasaran lelong, memang boleh buat banyak untung. Bagi yang berminat, Tok wajibkan korang dalami ilmu tentang pelaburan ni dulu. Sama jugak macam pelaburan hartanah yang lain (subsale atau undercons), dah…

    Kenapa lelaki ini tak galakkan beli hartanah pelaburan bawah RM200,000 di Klang Valley?

    “Betul ke semua hartanah confirm buat untung?” Hakikatnya, tak semua. Dah nama pun pelaburan, pasti akan ada terselit risiko tak kira besar atau kecil. Apa-apa pun, kena kaji dulu tahap kemampuan kewangan kita. Baru kita…

    Lagi untung beli hartanah status freehold untuk pelaburan?

    Tok pasti. Ramai yang kat luar sana ada soalan ni dalam kepala. Ada yang cakap “ya”. Dan tak kurang jugak yang cakap “tak”. Orang macam korang yang bijaksana pula, tak suka ambil tahu sesuatu perkara…

    Pemaju tuntut penalti bayaran lewat? Ini hak yang semua pembeli rumah baru patut tahu

    Siapa yang tak terkejut dan marah bila dapat surat ini daripada pemaju? Tengah tenang menghirup kopi sambil makan pisang goreng waktu petang, datang pulak hal lain yang tak diundang. Siapa pun boleh naik berang. Dan…

    Kantoi bayar ansuran rumah? Awas. Klausa ini bakal buatkan installment anda meningkat lebih tinggi

    Basically, Tok nampak ada 2 jenis manusia kat muka bumi ni. Pertama, jenis yang rajin membaca sampai habis. Yang ke-2, jenis yang tak membaca setengah jalan (atau lebih teruk, tak membaca langsung). Sekarang, tanya diri…