Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. Author Blogs

Author: Tok Penghulu

Tok Penghulu

7 tip sempoi untuk anak muda cepat-cepat beli rumah pertama. No. #5 bagi loan anda senang lulus

Kesedaran di antara golongan muda (yang baru graduate dan dapat kerja) tentang membeli rumah seawal mungkin, bukan satu isu yang baru. Masa silih berganti. Tok yakin, ramai dah pasak mindset ni ke dalam minda. Cuma,…

’Trick’ pelepasan cukai 2019 (yang tak ramai orang tahu)

“Pelepasan cukai? Apa benda tu?” Pelepasan cukai (atau ‘tax relief’) adalah usaha LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri), di mana pembayar cukai boleh dapatkan pelepasan untuk sesebuah amaun yang dibelanjakan dalam tahun taksiran.  Jumlah ini ditentukan…

Lelaki ini kongsi 8 tip beli rumah pertama. Anda tahu No. #5, anda selamat

Tak senang, dan tak pula terlalu susah kalau nak beli rumah pertama. Janji korang sediakan diri dengan ilmu yang betul. Banyak masalah yang korang boleh elak masa nak beli rumah tu nanti. Kalau tak, dah…

18 perkara wajib buat sebelum beli rumah untuk duduk sendiri

Rumah, bukan ‘barang’ yang selalu dibeli oleh ramai orang. Kalau yang kerap membeli tu, mungkin tergolong sebagai pelabur. Tapi kali ni, Tok nak fokus 100% kat orang yang nak beli rumah duduk sendiri. Yang pasang…

5 punca anda gagal beli rumah second hand murah. Ramai kantoi kat No. #3

Pasti semua orang nak beli rumah second hand pada harga yang murah. Cuma peluang ni, tak senang nak dapat. Tapi tak mustahil kalau korang tahu cara. Banyak yang korang kena buat. Selain daripada mengkaji mana…

Checklist beli rumah pertama. Dah periksa ke 14 perkara ini?

Tahniah, korang dah mulakan langkah untuk beli rumah pertama. Cuma, bukan satu perkara mudah untuk membeli rumah. Ada banyak perkara yang korang kena buat supaya tak ‘tersontot’ diri sendiri di kemudian hari. Mungkin korang tengah…

Kira-kira yang anda patut tahu, kalau nak pelaburan hartanah sentiasa jana untung

Kita tak boleh main teka je dan bergantung pada nasib semata-mata, bila nak beli rumah untuk dibuat pelaburan. Kalau buat macam ni, tak mustahil pelaburan korang ada potensi besar untuk kecundang awal. Tok pasti semua…

Bandar Utama – Apa anda patut tahu tentang kawasan ini?

Bila Tok sebut ‘Bandar Utama,’ apa yang terpacul keluar dalam minda korang?  Kalau Tok, sudah pasti kompleks membeli-belah 1 Utama. Macam-macam yang tersedia kat sini.  Cuma, pada pandangan seorang pelabur hartanah (macam korang), ini antara…

Gaji RM2,000, tapi beli rumah setiap 6 bulan?

Mungkin ramai yang terkejut lepas baca headline kat atas ni. Kalau terkejut je, takpe. Yang pasti, akan ada yang lomparkan macam-macam cemuhan dan tomahan sebab tak percaya. Rasa perkara ni mustahil? Korang boleh cakap macam…

4 tip power beli apartmen yang susah rugi

Kalau kita tengok secara kasar, ramai orang Malaysia suka beli rumah jenis apartmen. Rumah jenis ni memang cukup sesuai dengan keadaan di negara kita. Ia adalah alternatif terbaik selain daripada rumah landed (yang sekarang ni,…