Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. Author Blogs

Author: Tok Penghulu

Tok Penghulu

Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

Dah jadi perkara biasa ramai orang jadi “miskin” bila tiba hujung bulan. Bila dah jadi macam ini, ramai yang akan mula jadi detektif kewangan persendirian. Kita mula cari jawapan kat soalan seperti kat bawah ni:…

Mana satu antara 7 kesilapan ini yang anda buat, yang buatkan hutang anda tak berkurang?

Awal tahun hari tu, siapa yang berazam nak langsaikan segala hutang-piutang? Tapi, sekarang dah nak masuk bulan Jun. Hutang masih tak berkurang lagi. Apa yang terjadi? Kat mana kita silap dalam perkara ni? Mungkin korang…

Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) – Takde slip gaji? Wajib baca ini

Berita baik buat korang yang bergaji kecil ataupun bergaji tak tetap namun nak beli rumah, ni Tok nak kongsikan satu skim yang menarik bagi korang. Walaupun korang bergaji bersih RM1,000 sebulan, korang boleh beli rumah…

Marina Point, Klebang – Apartmen servis mewah Freehold di tepi pantai

Apa yang terpacul dalam minda korang bila dengar perkataan ‘Klebang’? Pasti ramai terbayang coconut shake Klebang yang famous tu. Tambah pula boleh hirup minuman kegemaran ramai ni, sambil melepak kat tepi pantai yang nyaman.  Lebih…

Semua yang anda perlu buat untuk bank approve loan rumah (supaya boleh beli rumah berkali-kali)

“Bila nak beli rumah, apa perkara pertama yang wajib korang buat?” Kacang je soalan ni. Mestilah nak kasi CCRIS dan CTOS cun melecun. Kalau tak, bank mana yang berani pinjamkan duit kepada korang? Tok dah…

Proton City – Bandar mandiri berkualiti, dengan rumah landed bawah RM350K

Mana nak cari rumah landed (atas tanah) baru di KL bawah harga RM350,000?  Kalau korang ajukan soalan ni, pasti ramai yang akan jawab:  “Kau tengah mimpi ke? Rumah macam tu harga RM500,000 ke atas je.…

Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

Korang jenis yang suka shopping lepas dah dapat gaji? Mungkin korang salah seorang yang ada penyakit ketagih membeli-belah. Ia juga dikenali sebagai compulsive spender. Ramai yang tak sedar mereka ada masalah ini, sehingga ia menular…

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Dah lama Tok tak menulis pasal kisah inspirasi. Kisah seseorang menempuh dugaan dan cabaran dalam dunia pelaburan hartanah antara salah satu sumber inspirasi bagi Tok. Dan Tok pasti, ramai yang kat luar sana berkongsi pandangan…

Beza insuran konvensional VS takaful yang kita semua patut tahu

Semua orang ada ambil insuran, kan? Sebagai umat Islam, kita digalakkan mengambil insuran yang berlandaskan agama supaya ia terjamin suci. Tapi, tahu tak kita pasal perbezaan antara insuran konvensional dan insuran takaful? Bagi yang belum…

Nak miliki 4 buah rumah sebelum umur 30 tahun? Baca 20 panduan ini

Anda nak miliki 4 buah rumah sebelum umur 30 tahun? Baca 20 tip ini sekarang. Tip kali ni memang sengaja saya kumpulkan banyak sekali harung. Penerangan setiap tip pun panjang-panjang. Bahasa yang saya gunakan ringkas…

Secured By miniOrange