Login

Register

Login

Register

6 tip buat orang muda yang tak banyak modal, tapi berniat nak beli rumah tahun ini.

Tak semestinya pelaburan hartanah sentiasa gunakan sejumlah modal yang besar.

Ada saja kes pelabur yang gunakan modal yang minima untuk membeli rumah. Bahkan ramai dah orang buat benda ni. Boleh Tok kata, kalau ada ilmu yang betul, semua boleh jadi.

Korang yang baru lepas graduate tu, Tok cadangkan baca perkongsian Tuan Harith Faisal ini. Biar cepat-cepat korang dapat beli rumah tanpa gunakan modal yang banyak.

Kalau nak melabur, wajib “paksa” diri simpan duit

Tip ini sesuai untuk anak muda yang baru lepas habis belajar. Bukan takat itu saja, semua orang pun boleh gunakan.

Saja saya target orang muda sebab biasanya, mereka tak ada banyak duit simpanan. Bukan semua, tapi segolongan. Bagi yang dah ada kesedaran, tahniah saya ucapkan.

Bagi saya, pelaburan hartanah yang bagus adalah dengan gunakan modal yang paling minima. Dan siapa cakap ia mustahil untuk kita buat?

#1: Rumah Sub-Sale: Beli rumah dan dapat duit – Macam mana nak buat?

Dengan membeli rumah bawah harga pasaran, kita boleh pujuk tuan rumah lama supaya benarkan kita buat pinjaman berdasarkan harga pasaran semasa.

Kita boleh dapatkan lebihan tunai dengan cara ini. Bila nak dah disburse duit tu, ia akan jadi hak millik korang.

Gunakan lebihan tunai pembiayaan tini untuk tampung kos ubah suai dan baiki rumah. Duit deposit boleh dapat balik. Silap-silap, akan ada lebihan lagi.

#2: Rumah Sub-Sale: Dapatkan diskaun duit pendahuluan

Biasanya, kita perlu bayar 3.18% sebagai deposit untuk lock rumah tu. Dan bayar selebihnya (6.82%) masa tandatangan Perjanjian Jual Beli (S&P).

Tapi, ini boleh berubah kalau kita pandai berunding dengan tuan rumah. Yang paling penting, sentiasa jaga perlakuan dan cakap elok-elok. Dan nyatakan hasrat korang direct kat owner rumah tu.

Bukan tak pernah jadi. Ada saja orang kat luar sana yang bayar 3.18% saja sebagai duit pendahuluan. Takkan korang tak nak merasa bayar duit muka rendah macam ni kan?

#3: Rumah Sub-Sale: Beli direct dengan tuan rumah

Kalau beli secara terus dengan tuan rumah, lebih senang kita nak beruding dan beli rumah dengan duit modal yang minima. Bertambah molek kalau tak payah bayar duit pendahuluan langsung.

Tapi kalau tak ada ilmu dan tak ada pengalaman beli hartanah, sebaiknya cari rumah yang diuruskan ejen.

Ejen hartanah akan bantu mudahkan urusan jual beli korang. Jangan risau. Bayaran komisyen ejen hartanah tu ditanggung 100% oleh penjual tu. Saya lagi suka beli rumah dengan ejen.

#4: Rumah Sub-Sale: Beli rumah dengan orang yang kita kenal

Keluarga dan kenalan biasanya tak berkira sangat. Sebab masing-masing dah kenal lama. Takkan sanggup nak tipu pula kan?

In Shaa Allah dengan cara ini, senang kita nak runding harga jualan dan duit pendahuluan.

Kalau dua belah pihak dah bersetuju untuk teruskan jual beli, elakkan daripapda mungkir janji. Tak sedap pula bila bermasam muka nanti.

#5: Rumah Sub-Sale/Underconstruction: Cari rumah yang harga murah

Untuk membeli rumah Sub-Sale, kita perlukan modal at least 15% daripada harga rumah sebagai modal.

Bermakna, kita kena sediakan 10% untuk duit pendahuluan, dan 5% untuk lain-lain kos seperti fi guaman, fi penilaian, atau sebagainya.

Secara matematiknya, semakin rendah harga rumah, semakin kurang modal yang kita perlukan.

#6: Rumah underconstruction: Raikan diskaun dan rebat

Cari rumah baru yang ada tawaran diskaun dan rebat menarik daripada pihak pemaju.

Contohnya, cari iklan seperti ini:

“Hanya dengan RM1,000, anda boleh memiliki kondominium berdekatan KLIA dengan rebat sebanyak 10%.”

Boleh juga cari tawaran bayaran pendahuluan secara ansuran sehingga 36 bulan tanpa faedah, dan diskaun bumiputera sebanyak 7%. Memang boleh sangat nak beli rumah dengan modal yang minima.

TIP BONUS: Yang “ini” pun boleh gunakan modal yang minima

Bukan beli rumah je yang boleh gunakan modal yang minima. Nak cari orang rumah pun, carilah yang setuju kahwin dengan modal yang tak berlebih.

Memang untung. Tak perlu hutang dengan bank banyak-banyak dan paling utama, tak membazir dan lebih barakah.

Ini tak. Belum kahwin lagi, tiap-tapi jadi mangsa paw awek untuk beli top-up dan tudung mahal. Hujung minggu, lagilah sadis. Awek mengidam nak makan kat kedai hispter pula.

Wow, tingginya maintenance awek korang. Hehe.

Sila SHARE jika bermanfaat.

Lepas dah habis baca 6 tip ini, Tok rasa korang takkan cipta alasan lagi dan bertangguh buat pelaburan hartanah.

Semoga semua tip ini dapat membuka mata, hati, dan minda anak muda supaya dapat beli hartanah secepat mungkin. Pendek cerita, tak ada RM50,000 pun, dah boleh beli rumah kan?

Gunakan mana-mana tip yang sesuai dengan korang. Kalau tak yakin, dapatkan bantuan dan berguru dulu untuk timba ilmu. Semoga berjaya Tok doakan!

Tok Penghulu

Read Previous

Jawab 5 soalan ini dan elakkan kewangan anda sengsara pasal kad kredit

Read Next

Baru 25 tahun, dah ada 2 rumah pelaburan: 5 faedah yang anda layak gunakan untuk beli rumah pertama.

Leave a Reply