Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. tip kewangan

Tag: tip kewangan

    Sebab apa ramai orang lebih suka beli kereta dulu berbanding beli rumah?

    “Fuh, akhirnya. Berjaya juga aku genggam segulung ijazah.” Dan korang pasti dah tahu apa yang ada dalam fikiran sesetengah graduan. Bila dah mula kerja nanti, mereka akan beli apa dulu? Yalah. Dah penat belajar. Mestilah…

    7 tip simpan duit lebih banyak berbanding orang gaji beribu sebulan

    Ramai yang bergaji kecil rasa mereka tak mampu nak menyimpan duit untuk dana kecemasan, persaraan, dan sebagainya. Tapi ini bukan alasan untuk korang berputus asa dan mengalah. Ada banyak cara dan strategi yang boleh kita…

    Baca nasihat 5 pakar kewangan ini dan selamatkan banyak duit anda daripada melebur

    Korang tahu Tok sayang kat korang kan? Sebab itu, Tok sentiasa kongsikan tip kewangan yang baik-baik supaya kita boleh amalkan bersama. Tiap kali Tok dapat ilmu baru, akan terdetik rasa tanggungjawab untuk kongsikan kat korang…

    Ini satu lagi kaedah bajet yang bagus untuk uruskan kewangan. No #6 boleh buatkan anda jadi kaya

    Merancang bajet dengan baik boleh selamatkan duit kita. Ini supaya kita tak sesak sehingga hujung bulan nanti. Kalau tak buat, silap-silap ada yang terpaksa telan Maggi sampai dapat gaji baru. Dan Tok tak nak ini terjadi kat…

    Nak simpan banyak duit, walaupun baru mula bekerja? Ini strategi khas untuk anda

    Bajet yang baik tak bertumpu kat kebolehan kita membayar segala bil setiap kali hujung bulan semata-mata (Tok yakin korang dah tahu perkara ni). Ia sebagai penentu berapa banyak yang kita boleh belanjakan, dan pada apa…

    Selalu ‘koyak’ sebelum hujung bulan? Lelaki ini kongsikan 6 tip padu

    Selagi tak belajar uruskan duit dengan betul, selagi tu kewangan kita takkan selamat. Tak ada seorang pun yang akan terlepas dari memikul tanggungjawab ini. Sebab tu, elok korang mula mencari ilmu ini seawal mungkin. Tok…

    Elakkan “terajar” anak anda tabiat buruk (dalam bab menguruskan kewangan) ini.

    Ibu bapa mainkan peranan utama dalam mendidik anak-anak pasal hal kewangan. Bila anak-anak ada skil ni, senang sikit hati mak ayah nak lepaskan. At least, kita dah tahu mereka boleh uruskan duit dengan baik. Cuma…

    Ilmu urus duit yang anak anda patut tahu. Wajib ajar mereka ilmu ini

    Pengurusan kewangan adalah ilmu yang cukup penting. Malangnya, subjek ini tak diajar kat sekolah. Sebagai ibu bapa yang baik, dah jadi tanggungjawab korang untuk mengajar anak-anak supaya mereka tahu cara uruskan duit yang betul. Dan…

    5 cara berkesan didik anak anda menyimpan duit dari sekarang

    “Melentur buluh biarlah dari rebungnya.” Ini adalah pepatah Melayu yang sering disebut, namun kurang dipraktikkan oleh ramai orang. Lagi-lagi zaman serba canggih ini. Ibu bapa masa kini lebih senang hulurkan tablet kat anak mereka, berbanding…

    Persediaan selepas kahwin 101: Berapakah kos menjaga anak anda yang bakal lahir nanti?

    Alhamdulillah. Tok nak ucapkan tahniah kat korang yang baru berkahwin. Maka, bermulalah satu episod baru dalam hidup korang. Tentu korang tak sabar nak menimang cahaya mata sulung, kan? Bukan bidang kuasa Tok dan korang nak…

    Secured By miniOrange