1. Home
  2. analisa kawasan

Tag: analisa kawasan

    Bandar Utama – Apa anda patut tahu tentang kawasan ini?

    Bila Tok sebut ‘Bandar Utama,’ apa yang terpacul keluar dalam minda korang?  Kalau Tok, sudah pasti kompleks membeli-belah 1 Utama. Macam-macam yang tersedia kat sini.  Cuma, pada pandangan seorang pelabur hartanah (macam korang), ini antara…

    Tanjung Malim – Apa anda perlu tahu tentang kawasan ini?

    Bila Tok sebut perkataan Tanjung Malim, apa perkara pertama yang terbit dalam minda korang?  Kalau Tok, pasti teringat kedai makanan yang pelbagai dekat sana. Senang cerita, kalau datang sana, perut confirm gembira.  Cuma kali ni,…

    Bandar Baru Bangi – Berbaloi ke beli rumah dekat sini?

    Apa yang terpacul dalam minda korang bila Tok sebut perkataan ‘Bangi’? Dulu, Bangi lebih dikenali sebagai pekan industri ‘koboi’ (cowboy). Sekarang, Bangi telah berubah menjadi sebagai ‘Bandar Ilmu’ (Knowledge City) semenjak 22 Jun 2008. Bandar…

    Cyberjaya – Apa yang ada dekat kawasan ini?

    Sebagai kawasan yang sedang pesat membangun, ramai rakyat Malaysia mula berikan perhatian dekat Cyberjaya.  Tak kurang juga, ada yang akan muntahkan dialog yang berbunyi seperti ini:  “Cyberjaya? Kenapa pilih untuk duduk dekat tempat jin bertendang…

    Apa anda perlu tahu tentang kawasan Cheras?

    Apa yang timbul dalam minda korang bila Tok sebut perkataan ‘Cheras’? Sebagai salah sebuah kawasan pinggir bandar terbesar di Pusat Bandaraya Kuala Lumpur, Cheras menjadi tempat tinggal pilihan ramai. Salah satu faktor utama adalah masa…

    Berbaloi ke beli kondominium dekat Damansara West?

    Pasti ramai yang tertanya-tanya: “Damansara West? Tak pernah dengar pun nama tempat ni.” Damansara West terletak dalam lingkungan kawasan USJ dan juga Subang. Sebab lokasi yang boleh tahan strategik, kebanyakan pemaju mengambil inisiatif untuk rebrand…

    Melawati – ‘Hotspot’ kediaman tenang di Klang Valley

    Berminat nak tinggal dekat tepi gunung, tapi tak nak duduk hulu sangat?  Kawasan yang Tok nak reviu ni adalah kawasan tanah tinggi yang hanya 12.5km dekat dengan KLCC. Kelebihan tinggal dekat kawasan bernama Melawati ni…

    Sentul – Okay tak beli rumah dekat kawasan ini?

    Beritahu Tok, siapa je tak suka tinggal dekat dengan Pusat Bandaraya? Kelebihan tinggal di tengah bandar ni, adalah dari segi kemudahan yang mudah untuk didapati selain akses untuk ke tempat kerja, memandangkan Pusat Bandar adalah…

    Putrajaya – Berbaloi ke beli hartanah dekat sini?

    Putrajaya adalah sebuah kawasan yang dibangunkan sebagai mercu tanda pusat pentadbiran persekutuan, menggantikan Kuala Lumpur pada tahun 1999.  Putrajaya (atau nama penuhnya Wilayah Persekutuan Putrajaya) dikenali sebagai bandar pentadbiran futuristik dengan pengekalan imej budaya tempatan.…

    Apa yang anda perlu tahu tentang kawasan Puchong?

    Kalau korang yang bujang nak beli rumah, mestilah korang akan pertimbangkan untuk beli di kawasan yang dekat dengan pengangkutan awam, bukan? Nak cari penyewa pun mudah. Untuk yang dah kahwin pun sama juga, cuma mungkin…