Kakitangan kerajaan letak jawatan – Apa jadi dengan loan LPPSA?

Kakitangan kerajaan letak jawatan – Apa jadi dengan loan LPPSA?

6243
7
SHARE
Sumber gambar: Course Guru
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Bagi yang bekerja dengan kerajaan, cukup rugi kalau korang tak gunakan kelebihan yang ada.

Paling best, bab beli rumah. Korang ada peluang dapat pinjaman 100%, dan siap ada ‘subsidi’ untuk bayar loan rumah lagi.

Apa lagi yang korang nak?

Tapi, jarang-jarang orang berfikir tentang perkara paling buruk yang mungkin berlaku. Hari ni, kita dapatkan jawapan soalan dekat headline atas tu.

Hadamkan perkongsian Tuan Mohd Fadhli Mohd Fauzi yang penuh manfaat ni, dan terus mula amalkan lepas habis baca.

Tak kena langkah, anda jemput masalah

Ada kawan saya bertanya:

“Kalau dia letak jawatan dalam kerajaan, apa jadi dengan pembiayaan rumah LPPSA yang dia buat?”

Mungkin ramai yang ada soalan ni. Ini sedikit jawapan yang dapat membantu korang buat keputusan yang baik sebelum korang submit surat berhenti.

Kalau tak kena langkah, korang akan ada masalah.

Saya letakkan contoh angka supaya lebih senang nak faham.

  • Harga rumah = RM500,000 (100%),
  • Kos dokumentasi = RM10,000 (2%),
  • Loan LPPSA = RM510,000 (102%).

#1: Sanggup ke hilang ‘subsidi’ yang tanggung loan anda?

Kalau berhenti kerja kerajaan, loan LPPSA masih boleh diteruskan.  Cuma, satu ni je masalah yang korang kena hadap.

Macam yang korang dah sedia maklum, kadar keuntungan (profit rate) dalam kontrak LPPSA adalah 7%.

4% pulak adalah kadar keuntungan efektif selagi korang masih berkhidmat dengan kerajaan.

Kakitangan awam, korang dapat menikmati 3% subsidi yang ditanggung beres oleh kerajaan.

Tapi kalau resign, korang dah tak berpeluang untuk nikmati nikmat duniawi ini.

Subsidi 3% tu akan jadi kenangan terindah korang, dan korang sendiri kena tanggung keseluruhan kadar keuntungan 7% tu.

Satu lagi. Korang tak payah keluarkan kos tambahan yang banyak untuk urus dokumentasi tambahan (sebab pembiaya masih sama), dan pindahmilik (sebab pemilik juga masih sama).

#2: Anda boleh bayar lump sum loan LPPSA kalau…

Teknik ni perlukan korang check dulu kenaikan nilai rumah yang dibeli tu. Kalau ada capital appreciation yang cun, korang boleh refinance untuk dapatkan lebihan cash.

Strategi terbaik untuk korang guna adalah refinance rumah tu lebih awal sebelum letak jawatan. Ini supaya korang tak perlu tunggu 6 bulan slip gaji untuk pekerjaan yang baru.

Kadar keuntungan bank lebih kurang 4.5 hingga 5.5%, bergantung kepada skor kredit korang di mata bank.

Jadi, takde la tinggi sangat kalau nak bandingkan dengan loan LPPSA.

Kalau nilai pasaran rumah tu masih sama (RM500,000), dan korang pulak hanya dapat margin pembiayaan 90% (RM450,000), korang kena top up RM50,000 + RM10,000 untuk settle-kan loan LPPSA.

Bukan tu je. Korang jugak perlu tanggung kos dokumentasi perjanjian loan dengan bank (sebab pembiaya berubah, daripada LPPSA kepada bank).

Korang boleh je masukkan sekali dalam loan baru yang korang buat.

Takde kos tambahan untuk urusan pindahmilik sebab korang masih pemilik asal.

#3: Pasangan juga kakitangan kerajaan? Guna strategi ini

Untung korang. Dah la dia boleh dapatkan pembiayaan penuh untuk rumah tu (tertakluk kepada kelayakan maksimum).

Nak Tok tambah lauk lagi? RPGT, korang tak payah bayar sebab pindah nama kepada pasangan je, bukan orang luar. Korang boleh rujuk dekat sini.

Kos yang korang kena tanggung? Dah tentu kos dokumentasi untuk urusan tukar nama pemilik kepada pasangan korang.

Dan sekali lagi, korang boleh serap kos ni ke dalam loan baru.

Ingat ya. Sebelum korang buat pilihan, buat 4 perkara penting ni dulu:

  • Check nilai pasaran semasa rumah tu,
  • Berapa amaun yang korang perlukan (untuk langsaikan loan LPPSA),
  • Layak atau tak korang buat loan rumah dengan bank (sila jumpa banker),
  • Periksa CCRIS dan CTOS.

Lepas dah buat semua ni, buat solat hajat dan mohon petunjuk. Semoga perkongsian ini membantu.

Nota: Kalau ada maklumat yang salah, mohon maklumkan untuk pembetulan. Saya hanya highlight konsep je. Mungkin ada tambahan atau pengurangan kos tertentu yang saya tak spesifikkan.

Bila dah tau, baru korang rasa berani nak buat, kan? Itu sebab pentingnya ilmu.

Sebelum korang hantar surat letak jawatan tu, fikir dulu masak-masak dan bawa berbincang dengan pasangan (bagi yang dah berkahwin).

Tok tak nak korang menyesal pulak kemudian hari sebab salah buat keputusan. Ini bukan game PS4 yang korang boleh restart balik daripada mula.

Kongsikan maklumat ini dengan kawan anda yang kerja swasta

Mereka mungkin takde kelebihan macam kakitangan kerajaan.

Tapi, korang jangan ingat mereka tak boleh buat apa-apa.

Ada banyak cara untuk beli rumah tanpa perlu modal besar. Tanggung awal-awal je, lepas tu dapat balik modal + lebihan cash untuk diri sendiri.

Terpulang la korang nak guna duit tu macam mana pun.

Klik link bawah ni sekarang untuk mula belajar:

KLIK SINI UNTUK BELI eBOOK ‘TAK ADA DUIT, BOLEH BELI RUMAH KE?’

7 COMMENTS

  1. ini masih tak menjawab persoalan tentang status sebenar lppsa…sungguh ke jadi penjawat awam ni berbaloi buat masa sekarang..kita bukan berada di zaman bpp lagi…

    ini sy kopipes…

    7 SEBAB KENAPA KAKITANGAN AWAM WAJIB TOLAK SKIM PINJAMAN PERUMAHAN DI BAWAH LPPSA

    1. Akta LPPSA memberi kuasa yg luas kpd Menteri Kewangan dan pengurusan LPPSA untuk menentukan segala perkara dasar dan polisi berkenaan dgn pinjaman perumahan kakitangan awam. Ini boleh mendedahkan kpd salah guna kuasa untuk kepentingan pihak-pihak tertentu.

    2. Tiada jaminan di dalam Akta LPPSA bahawa segala terma dan syarat2 pembiayaan spt kadar faedah 4% dan syarat-syarat kelulusan pinjaman akan kekal sama spt pinjaman perumahan di bawah BPP sebelum ini. Semuanya bergantung kpd budi bicara Menteri dan LPPSA sepenuhnya.

    3. LPPSA mempunyai hak untuk meminjam wang drpd institusi kewangan dan terlibat dengan pelaburan serta boleh mencagarkan dan mensekuritikan kepentingan dan hak LPPSA terhadap hartanah yg digadaikan oleh peminjam. Ini boleh memberi risiko kerugian kpd LPPSA. Kesannya, kepentingan dan hak peminjam boleh terjejas.

    4. Segala harta, hak, kepentingan, obligasi dan liabiliti Kerajaan berkaitan dgn pentadbiran pinjaman perumahan kakitangan awam akan diletakhakkan (dipindahkan) sepenuhnya kpd LPPSA.

    Ini beerti kerajaan tidak lagi campur tangan dlm urusan pinjaman kakitangan awam slps ini dan ianya tertakluk kpd bidang kuasa dan budi bicara LPPSA sepenuhnya.

    5. Kakitangan kerajaan yg memohon pinjaman perumahan di bawah LPPSA hanya boleh menggunakan peguam panel yg telah disediakan oleh LPPSA shj. Tidak sebagaimana sebelum ini dimana peminjam boleh melantik peguam mereka sendiri untuk menguruskan urusan pinjaman perumahan.

    Sudah pasti peguam panel yg dilantik oleh LPPSA tidak akan melindungi hak dan kepentingan peminjam sepenuhnya. Berkemungkinan juga ada caj tambahan (processing fees) yg akan dikenakan oleh LPPSA utk dokumentasi yg disediakan oleh peguam panel.

    6. Urusan pinjaman juga akan menggunapakai dokumentasi baru dan tidak lagi terikat dengan terma2 dan syarat2 sbgaimana dokumentasi pinjaman perumahan di bawah BPP.

    7. Akta LPPSA membenarkan LPPSA menubuhkan syarikat utk terlibat dlm perniagaan bagi mencari dana kewangan. Ini akan mendedahkan LPPSA kepada risiko untung dan rugi.

    Kesannya, pinjaman perumahan kerajaan tidak akan selamanya kekal sama ttp sebaliknya tertakluk kpd untung dan rugi perniagaan dan kewangan LPPSA sepenuhnya.

    Oleh;

    SALKUKHAIRI ABD SUKOR
    Presiden
    Persatuan Guaman Hartanah Malaysia
    (HartaGuam)

LEAVE A REPLY