1. Home
  2. Featured

Category: Tip sewa rumah kepada penyewa

    Strategi power tingkatkan kadar sewa dan nilai rumah anda di mata prospek segera

    Kalau boleh, semua orang nak letak kadar sewa yang maksimum. Korang pasti nak jana untung sebanyak mungkin. Kalau tak, buat rugi je melabur dalam hartanah. Dan pasti ramai yang nak tahu cara untuk tingkatkan kadar…

    Owner tak berhak halau penyewa? Lelaki ini kongsi 11 tip penyewa wajib buat (Siri Akhir)

    Masih hangat lagi kes berkaitan poster yang PPIM muat naik dalam Facebook mereka. Dan semalam, Tok ada kongsikan apa yang owner rumah boleh buat untuk elakkan masalah dengan penyewa. Hari ni, Tok dah janji nak…

    “Dah 6 bulan penyewa tak bayar sewa. Apa patut saya buat?” – Azrin

    Tok percaya, banyak tuan rumah yang baik hati kat luar sana. Tapi kalau dah sampai 6 bulan sewa tak berbayar, pening jugak. Parah kalau dapat jenis penyewa yang buat don’t know. Tak cukup dengan tu.…

    Owner tak berhak halau penyewa? Lelaki ini kongsi 8 tip owner rumah wajib buat

    Dulu pernah kecoh pulak pasal poster PPIM muat naik berkaitan Seksyen 7(2) Akta Relif Spesifik 1950. Bagi yang belum tahu, Tok kasi pendek cerita supaya korang senang faham. Korang sendiri boleh tengok poster tu kat…

    7 tip mudah cari penyewa. No. #3 elak anda dapat penyewa dari ‘neraka’

    Dah ada rumah untuk disewa, tapi sampai sekarang tak dapat-dapat penyewa? Padahal, macam-macam benda dah buat. Iklan dah letak kat Mudah. Apa lagi yang tak cukup? Apa lagi yang tak kena? Mungkin ada yang tengah…

    Kisah benar – Dulu hanya menyewa. Sekarang, kutip duit sewa?

    Gaji RM1.8k di KL? Gila. Itu adalah apa yang sering keluar dari mulut orang ramai bila cakap tentang isu gaji di kota metropolitan ini. Benar, di tengah bandaraya Kuala Lumpur ini, semuanya serba serbi mahal.…

    Nak elak ‘penyewa dari neraka’? Guna 7 tip ini

    “Pening Tok. Penyewa saya selalu mengelak bayar sewa. Dah 3 bulan tertunggak ni!” Ini adalah masalah yang tuan rumah terpaksa hadap, tak kira sama ada korang suka atau tak. Kemungkinan ini, tetap ada dan korang…

    “Senangnya dapat penyewa lepas guna 5 teknik ini!” – Zaman

    Rata-rata pelabur hartanah cukup takut dengan satu perkara ni: “Aduh, pening gila kepala aku. Dah dekat 3 bulan rumah aku takde penyewa ni.” Nah. Berdasarkan dialog kat atas tadi, Tok yakin korang dah tahu apa…

    “Rumah serupa kandang b***!” – 5 strategi elak dapat ‘penyewa dari neraka’

    Bukan senang nak dapat penyewa yang tak buat hal. Kalau dapat, sila bersyukur. Jarang-jarang boleh dapat penyewa yang tak bagi masalah kat tuan rumah. Minggu lepas, kecoh kat timeline FB tentang ‘penyewa dari neraka’ yang…

    9 tip ubahsuai rumah yang tak makan banyak duit, dan boleh tingkatkan nilai rumah yang anda nak jual.

    Contoh situasi atau soalan: “Kita bercadang nak jual rumah. Tapi kalau boleh, nak tingkatkan sikit harga jualan (supaya boleh untung lebih sikit daripada biasa). Boleh ke?” Jawapan Tok, boleh sahaja kalau kena dengan caranya. Ramai…