Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. urus duit

Tag: urus duit

    10 matlamat kewangan anak muda wajib ada. Ikut nasihat lelaki ini

    Kalau tak dijaga sebaik mungkin, ada potensi kewangan korang akan ke laut untuk tempoh masa yang panjang. Itu sebab, Tok selalu cadangkan korang supaya bermula awal. Tok tak suka tengok anak muda hanyut, enjoy sana-sini…

    5 idea mantap buat bajet. Kaki shopping, wajib baca tip #1

    Bajet adalah salah satu alat terbaik yang korang ada untuk mengawal dan memperbaiki keadaan kewangan. Tapi untuk konsisten secara jangka masa panjang, tak semua orang boleh buat. Korang wajib berusaha dan bekerja keras untuk ‘kekal…

    Aduh! Dompet kosong, tapi gaji masuk lambat lagi

    Dengar cerita, gaji orang ‘gomen’ dah masuk 8 haribulan lepas. Mesti seronok sebab gaji masuk awal, kan? Maka, akan terbit kisah siri perbelanjaan yang tak tercapai dek akal. Ya, bukan semua. Tapi yang pasti, akan…

    Strategi power kumpul lebih RM91K dalam masa 3 tahun (untuk anda dan pasangan)

    Bila dah kahwin nanti, korang kena lebih rancak menyimpan. Kita tak tahu bila perlu gunakan sejumlah wang yang banyak dalam satu masa. Tak minta benda ni jadi, tapi lebih baik bersedia berbanding mengubati. Kalau tak…

    Fresh graduate, baca 30 pesanan padu pelabur hartanah ini

    “Dah penat belajar untuk dapatkan diploma atau degree, takkan tak boleh nak layan nafsu walaupun sikit?” Bukan tak boleh. Tapi kalau dari mula lagi dah biasakan diri tak menyimpan, takut perangai tu dah terlampau sebati…

    Anak muda, simpan gaji lebih 50% guna 10 tip bijak ini

    Pengurusan kewangan adalah topik yang berulang kali Tok kongsikan. Lagi-lagi untuk korang yang fresh graduate. Bila dah habis belajar, korang akan mula masuk ke alam pekerjaan. Bakal bermula episod baru dalam sejarah hidup korang. Dan…

    ‘Suami tanggung, isteri simpan’ – Strategi gempak uruskan gaji RM7,500

    “Gaji banyak, kalau fail (gagal) uruskan dengan baik, takkan ke mana-mana jugak.” Ini ayat yang berulang kali kita dengar kalau tanya otai-otai dalam dunia pelaburan dan pengurusan kewangan. Dan kebenaran dalam ayat ini, susah kita…

    Gaji lebih RM7K, masih tak beli rumah? Baca nasihat lelaki ini

    Baru-baru ni, kecoh dalam surat khabar tentang isu ini. Patut kalau gaji RM7,500 sebulan, dah takde masalah nak beli rumah. Kalau guna 50% untuk bayar ansuran bulanan rumah pun, ada baki RM3,750 lagi. Tapi kalau…

    Secured By miniOrange