Login

Register

Login

Register

  1. Home
  2. tips kewangan

Tag: tips kewangan

    Elakkan 5 tabiat berbelanja yang buatkan kita jadi miskin ini

    Dah jadi perkara biasa ramai orang jadi “miskin” bila tiba hujung bulan. Bila dah jadi macam ini, ramai yang akan mula jadi detektif kewangan persendirian. Kita mula cari jawapan kat soalan seperti kat bawah ni:…

    Sering tumpas dengan nafsu berbelanja? Patahkan ia guna 5 teknik berkesan ini

    Korang jenis yang suka shopping lepas dah dapat gaji? Mungkin korang salah seorang yang ada penyakit ketagih membeli-belah. Ia juga dikenali sebagai compulsive spender. Ramai yang tak sedar mereka ada masalah ini, sehingga ia menular…

    Baiki kewangan sendiri dalam tempoh 12 bulan guna cara ini

    Kalau kewangan kita kacau, hati boleh jadi risau. Hidup ni tak semuanya indah belaka. Masalah kewangan adalah satu isu yang wajib kita tangani secepat mungkin sebelum ia melarat. Tengah berusaha nak betulkan balik kewangan korang?…

    Gaya fikir orang kaya, yang buatkan mereka tak risau lagi pasal duit

    Ada sebab orang kaya jadi kaya. Selain faktor rezeki, mereka juga berfikir dan bertindak dengan cara yang berbeza berbanding orang biasa. Macam mana mereka boleh capai apa yang mereka dapat nikmati selama ini? Kalau nak…

    7 jenis pelaburan yang kurang risiko dan berpotensi tinggi jana banyak untung

    Tahniah. Korang dah mula selangkah maju ke arah bebas masalah kewangan. Korang dah tahu yang korang kena mula bertindak daripada sekarang. Kalau korang sendiri tak jaga ekonomi diri, siapa lagi? Untuk tujuan ini, ramai yang…

    3 tip tundukkan masalah berbelanja ikut emosi

    Kos tol, pengangkutan awam, serta lain-lain semakin meningkat naik. Pendek kata, ramai semakin tertekan sebab kos taraf hidup yang semakin tinggi. Tapi, ramai yang masih amalkan sikap berbelanja ikut emosi. Dan ini jelas tak baik…

    7 tip simpan duit lebih banyak berbanding orang gaji beribu sebulan

    Ramai yang bergaji kecil rasa mereka tak mampu nak menyimpan duit untuk dana kecemasan, persaraan, dan sebagainya. Tapi ini bukan alasan untuk korang berputus asa dan mengalah. Ada banyak cara dan strategi yang boleh kita…

    Baca nasihat 5 pakar kewangan ini dan selamatkan banyak duit anda daripada melebur

    Korang tahu Tok sayang kat korang kan? Sebab itu, Tok sentiasa kongsikan tip kewangan yang baik-baik supaya kita boleh amalkan bersama. Tiap kali Tok dapat ilmu baru, akan terdetik rasa tanggungjawab untuk kongsikan kat korang…

    Ini satu lagi kaedah bajet yang bagus untuk uruskan kewangan. No #6 boleh buatkan anda jadi kaya

    Merancang bajet dengan baik boleh selamatkan duit kita. Ini supaya kita tak sesak sehingga hujung bulan nanti. Kalau tak buat, silap-silap ada yang terpaksa telan Maggi sampai dapat gaji baru. Dan Tok tak nak ini terjadi kat…

    Nak simpan banyak duit, walaupun baru mula bekerja? Ini strategi khas untuk anda

    Bajet yang baik tak bertumpu kat kebolehan kita membayar segala bil setiap kali hujung bulan semata-mata (Tok yakin korang dah tahu perkara ni). Ia sebagai penentu berapa banyak yang kita boleh belanjakan, dan pada apa…

    Secured By miniOrange