1. Home
  2. beli rumah duduk sendiri

Tag: beli rumah duduk sendiri

    18 perkara wajib buat sebelum beli rumah untuk duduk sendiri

    Rumah, bukan ‘barang’ yang selalu dibeli oleh ramai orang. Kalau yang kerap membeli tu, mungkin tergolong sebagai pelabur. Tapi kali ni, Tok nak fokus 100% kat orang yang nak beli rumah duduk sendiri. Yang pasang…

    4 tip power beli apartmen yang susah rugi

    Kalau kita tengok secara kasar, ramai orang Malaysia suka beli rumah jenis apartmen. Rumah jenis ni memang cukup sesuai dengan keadaan di negara kita. Ia adalah alternatif terbaik selain daripada rumah landed (yang sekarang ni,…

    Gaji ciput, tapi nak beli rumah? Baca 9 tip power ini

    “Apa masalah utama untuk orang bergaji kecil yang nak beli rumah?” Antara alasan yang paling ramai orang pakai adalah kekangan kat bahagian kewangan, dan tak tahu asas beli rumah pertama yang betul. Tok percaya. Kalau…

    “Kenapa susah sangat nak lulus loan rumah ni?” – Aiman

    Makin ramai pulak orang mengadu susah nak dapat loan rumah sekarang ni. Dan masalah utama yang Tok nampak, adalah kurang ilmu dalam perkara ini. Apa-apa pun, kena kira dulu berapa jumlah pinjaman yang korang layak dapatkan. “Macam…

    Cara kira kos setem duti pembelian rumah yang terkini

    Pembelian hartanah, boleh jadi pengalaman yang menyeronokkan dan menakutkan pada masa yang sama. Sebab apa? Ramai yang takut dengan kos awal yang terpaksa ditanggung. Bukan sikit-sikit anak tau. Kalau tak simpan duit, memang korang saja…

    9 sebab popular bank reject loan rumah anda

    Siapa tak sakit hati bila bank reject permohonan loan rumah? Tapi, bukan semuanya 100% salah bank. Kebanyakan masa, pemohon sendiri yang tak cukup bersedia. Ada sesetengah kes, dokumen yang diperlukan tak cukup. Ada juga yang…

    10 jenis rumah yang susah gila nak jual. Fikir dulu sebelum anda beli

    Siapa yang tak terpegun dan tertarik bila tengok rumah yang cantik luaran? Tapi kalau bergantung kat luaran semata-mata dan tak kaji perkara ’dalaman’ rumah tu, pun tak boleh jugak. Hakikatnya, tak semua jenis rumah boleh…

    Tak payah kumpul deposit? 2 dosa orang ‘gomen’ buat sebelum beli rumah pertama

    Banyak kelebihan buat korang yang bekerja dalam sektor awam bila nak membeli rumah. Dan tahniah sebab korang dah mulakan langkah beli rumah pertama. Mesti rasa tak sabar nak pegang kunci rumah, kan? Sebelum korang berangan…

    Dah buat laporan, tapi pemaju tak baiki kerosakan rumah? Periksa dulu 10 kesilapan ini

    Tok yakin korang dah sedia maklum tentang perkara ini. Kalau ada kerosakan pada rumah yang dibeli dengan pemaju, korang boleh buat laporan supaya mereka dapat betulkan balik kerosakan yang berlaku. Tapi ada sesetengah kes, pemaju…

    Macam mana nak kenal ejen hartanah kaki kelentong?

    Sekarang ni, bersepah-sepah yang akui diri mereka sebagai ejen hartanah berlesen. Cuma, korang kena berjaga-jaga. Ada sesetengah daripada golongan ni ada niat nak ambil duit korang dengan cara menipu. Ada banyak kes penipuan jual beli hartanah…