Login

Register

Login

Register

Bank reject permohonan loan rumah anda sebab reschedule PTPTN?

“Dah hantar dokumen permohonan loan rumah, tapi kena reject dengan bank?” Tok faham betapa pedihnya rasa hati korang tu. Nak menangis, mengamuk, semua ada. Padahal, korang sendiri yang tak tau CCRIS korang rabak. Memang patut…

Lelaki ini kongsi 10 tip beli rumah pertama pada umur 25 tahun

“Lagi awal kau mula, lagi bagus.” Teringat pesan ayah masa Tok baru mula kerja dulu. Tak perlu bertangguh beli rumah. Sekarang ni, ramai anak muda dah sedar kepentingan membeli rumah seawal yang boleh. Tapi, tak…

Betul ke anda berhak pegang hartanah freehold sampai bila-bila?

Selalu kita boleh nampak perkataan “FREEHOLD” dekat iklan jual rumah yang ada. Tak cukup dengan itu. Ramai pembeli dan pelabur hartanah yang akan utamakan rumah berstatus freehold, berbanding leasehold. Tapi, pernah tak korang terfikir: “Apa…

Beli dan simpan, atau terus jual? – 4 strategi asas pelabur hartanah newbie boleh buat untung

Kalau nak ikutkan, memang banyak strategi pelaburan hartanah yang kita boleh gunakan. Cuma hakikatnya, manusia ni ada had. Senang rasa takut nak mulakan sesuatu yang sangat kuat. Salah satu penghalang utama ramai orang untuk mula…

5 skim penipuan hartanah yang ramai rakyat Malaysia “terkena”

Kalau nak ikutkan, mana-mana tempat yang boleh buat duit, pasti ada kewujudan scammer kat situ. Dan arena pelaburan hartanah jugak tak terlepas daripada dikacau scammer kaki kencing ni. Mereka ni suka ambil kesempatan dan buat…

Rumah mahal VS Gen Y – Sampai bila orang muda kena tunggu untuk beli hartanah?

KUALA LUMPUR, 16 JANUARI 2017 – Walaupun pasaran hartanah di Malaysia masih bergerak perlahan untuk tahun 2017, PropertyGuru, portal hartanah No.1 di Malaysia dedahkan harapan pengguna terhadap pasaran hartanah tempatan akan terus bertambah baik. Bermakna,…

Berapa banyak loan rumah fresh graduate boleh pinjam dekat bank?

Rumah pertama. Siapa yang tak nak ada satu? Tak kira la korang nak sewakan atau buat duduk sendiri, semua orang berkongsi satu impian ni. Dan Tok gembira sebab semakin ramai graduan muda yang berusaha beli…

Beli rumah baru dengan modal ciput dan dapat duit lebih tanpa perlu mark-up loan

Siapa kata tak boleh rumah baru tanpa keluarkan modal yang besar? Ramai pemaju dah sedia maklum dengan syarat-syarat memohon loan rumah yang semakin ketat. Tu sebab, banyak yang mula bagi macam-macam tawaran yang menarik seperti…

Duduk rumah harga RM450,000, tapi bayar RM1,000 je setiap bulan?

Semua orang pasti nak ada paling kurang 1 rumah setiap seorang. Kalau bukan untuk pelaburan, paling kurang pun, mesti untuk duduk sendiri. Lagi-lagi untuk korang yang dah berumah tangga. Tanggapan umum tentang “kena beli rumah…

Ramai yang gagal beli rumah second hand murah sebab 5 kesilapan ini

Takde seorang pun pelabur hartanah yang tak suka beli rumah pada harga yang murah. Tapi, nak dapatkan peluang ini bukan mudah. Selain kena buat kajian dan belajar banyak perkara, proses rundingan antara salah satu yang…

Secured By miniOrange