Bajet kerap lari setiap bulan? Gunakan sistem bajet bertaraf ‘evergreen’ yang terbukti berkesan ini

Ada banyak cara nak buat bajet, yang boleh kita belajar kat buku dan blog atau laman web kat Internet.

Bagi Tok, semua tip ini bermanfaat. Selagi mana ia membantu kita buat bajet bulanan yang baik (mengikut kapasiti kewangan kita).

Dan ada satu sistem bajet yang dah lama digunakan ramai orang, dan ia masih berkesan hingga hari ini.

Ia diberi nama sistem bajet sampul surat (envelope budgeting system).

Erin Huffstetler adalah pakar pengurusan kewangan. Tip ini adalah hasil nukilan beliau, yang Tok percaya boleh bantu kita buat bajet yang baik setiap kali. Semoga ia bermanfaat buat korang ya.

Apakah maksud sistem bajet sampul surat?

Ini adalah sistem asas untuk buat bajet yang semua orang boleh gunakan. Tak kira sama ada yang baru pertama kali nak buat bajet, atau seasoned user (yang dah lama buat bajet).

Yang paling best, sistem ini amat mudah dan simpel nak guna, serta tak peningkan kepala korang.

Apa yang perlu kita buat adalah membahagikan bajet bulanan untuk setiap ketegori perbelanjaan, menggunakan sampul surat (ya, sampul surat biasa).

Lepas tu, gunakan duit dalam sampul ini untuk setiap kategori perbelanjaan sampai habis. Senang kan?

Antara kelebihan yang korang boleh dapatkan guna sistem ini adalah:

  • ia bergantung 100% kat wang tunai (boleh kurangkan penggunaan kad kredit secara berkesan),
  • senang nak kesan (track) balik perbelanjaan kita setiap bulan,
  • dan ia boleh elakkan kita daripada terlebih berbelanja.

Dah sedia nak jadi raja dalam mengawal perbelanjaan anda?

Kat sini, Tok akan jelaskan beberapa langkah yang korang kena buat untuk mula gunakan sistem bajet ini. Dan setiap langkah ini mudah untuk kita buat (gerenti 100% tak akan peningkan kepala korang).

Langkah #1: Mula merangka bajet secara logikal

Kalau nak sistem ini menjadi, mulakan dengan merangka bajet yang korang akan gunakan setiap bulan.

Dan bajet ini biarlah logik, serta ikut kemampuan serta situasi semasa kewangan kita.

Contohnya, katakan gaji korang setiap bulan adalah RM5,000.

Kat sini, korang dah tahu yang setiap bulan, tak boleh belanja lebih daripada jumlah ini. Dah tentu korang akan simpan sebahagian daripada jumlah ini sebagai duit simpanan korang.

Lepas dah buat ini, korang boleh mula pecahkan beberapa bahagian untuk perbelanjaan bulanan, dan tetapkan bajet maksimum untuk setiap perkara ini (lihat langkah #2).

Langkah #2: Bahagikan perbelanjaan ikut kategori masing-masing

Ada beberapa kategori perbelanjaan yang kita boleh bahagikan, seperti:

  • perbelanjaan untuk makanan,
  • perbelanjaan untuk minyak kereta,
  • perbelanjaan untuk pakaian,
  • perbelanjaan untuk haiwan peliharaan,
  • perbelanjaan untuk hiburan (entertainment), dan lain-lain yang berkaitan.

Gunakan satu sampul surat untuk setiap kategori perbelanjaan. Satu jenis berbelanjaan, satu sampul surat. Bab sampul pula tak kisah korang nak guna warna atau saiz apa pun. Janji ia sebuah sampul surat.

Lepas itu, tulis kat depan sampul surat itu jenis kategori perbelanjaan yang akan kita gunakan.

Langkah #3: Tiba masa untuk isikan sampul surat itu

Dah buat 2 langkah sebelum ini? Tiba masa untuk isikan setiap sampul surat dengan bajet yang kita dah buat, mengikut kategori masing-masing.

Langkah #4: Mula berbelanja mengikut kategori setiap sampul surat

Gunakan duit dalam sampul surat ini mengikut kategori yang dah ditentukan.

Contohnya, korang nak beli barangan basah untuk memasak kat rumah. Gunakan duit dalam sampul surat bertulis ‘perbelanjaan untuk makanan’.

Bila dah bayar dan dapat duit baki, simpan balik dalam sampul itu. Lebih bagus lagi kalau kita simpan resit perbelanjaan itu sekali dalam sampul.

Ini supaya kita senang nak kesan balik setiap perbelanjaan yang dah berlaku dengan mudah dan spesifik.

Selain itu, kita boleh jadikan jumlah perbelanjaan sebagai penanda aras (benchmark) untuk tentukan bajet yang lebih tepat untuk bulan seterusnya.

Langkah #5: Baki terakhir sebagai duit tambahan untuk simpanan anda

Minggu terakhir bulan ini dah pun tiba.

Kalau dalam setiap sampul ini masih ada baki duit yang tak digunakan, masukkan ia terus dalam akaun simpanan anda.

Sebagai pilihan (option) ekstra, kita juga boleh gunakan duit baki ini untuk jelaskan hutang yang masih belum selesai. Ia terpulang sepenuhnya kat korang.

Langkah #6: Ulang balik daripada langkah pertama

Masuk saja bulan baru, isikan balik setiap sampul surat ini dengan bajet yang dah ditentukan, sejurus gaji masuk ke dalam akaun bank korang.

Oh ya, ketepikan siap-siap duit simpanan korang dulu ya.

Kemudian, baru masukkan bajet dalam setiap sampul surat ini berdasarkan kategori masing-masing.

Pendek kata, ulang balik langkah #1.

Dan setiap kali tiba bulan baru, kaji dan kira balik perbelanjaan yang berlaku, supaya kita boleh tentukan bajet yang lebih tepat untuk bulan seterusnya.

Setiap bulan adalah waktu untuk kita selaraskankan bajet yang sesuai untuk setiap perbelanjaan.

Sebab itu kita simpan setiap resit perbelanjaan untuk setiap kategori, supaya boleh kita kira setiap perbelanjaan yang berlaku dengan tepat.

3 tip ekstra yang suka Tok nak kongsikan kat korang

1) Korang boleh kaji dan ubah setiap peruntukan dalam setiap kategori perbelanjaan ini pada setiap bulan.

Ini supaya kita boleh selaraskan bajet perbelanjaan yang lebih tepat dari masa ke semasa.

2) Kalau tak biasa gunakan wang tunai untuk berbelanja, berikan peluang kat diri korang untuk sesuaikan diri.

Sistem ini 100% gunakan wang tunai, dan adalah normal untuk setiap orang belajar dan dapatkan momentum yang sesuai ikut kapasiti masing-masing.

3) Ada orang tak biasa gunakan bajet secara bulanan.

Tak ada masalah. Tukarkan sistem bajet ini menjadi bajet mingguan, atau dua kali seminggu, mengikut keselesaan korang.

Cuma, disiplin dalam berbelanja kena ada. Tak guna juga kalau ada sistem yang bagus, tapi disiplin ke laut.

Sistem bajet ini memang cukup terkenal dan ia adalah sistem bajet yang ramai orang dah gunakan. Dan ia sesuai untuk korang yang baru nak mula jinakkan diri dalam dunia bajet bersistem.

Dengan ekonomi negara yang tak menentu sekarang, adalah baik untuk kita buat bajet yang sesuai dengan pendapatan kita. Serta berbelanja ikut kemampuan masing-masing.

Setiap kali nak berbelanja, fikir dulu masak-masak sebelum gunakan duit kita.

Bak kata peribahasa Melayu ini:

“Sesal dulu pendapatan. Sesal kemudian, tak ada gunanya.”

Tok Penghulu

Read Previous

9 perkara asas pasal duit yang elok anda ambil tahu. Ramai kantoi kat No. #4

Read Next

Gaji ‘basic’ tak lepas nak buat loan rumah? Strategi pendapatan proksi ini akan tinggikan peluang bank luluskan permohonan anda

Leave a Reply