Home Tip beli rumah Dah buat laporan, tapi pemaju tak baiki kerosakan rumah? Periksa dulu 10...

Dah buat laporan, tapi pemaju tak baiki kerosakan rumah? Periksa dulu 10 kesilapan ini

3199
0
SHARE
Sumber gambar - Siakap Keli
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Tok yakin korang dah sedia maklum tentang perkara ini.

Kalau ada kerosakan pada rumah yang dibeli dengan pemaju, korang boleh buat laporan supaya mereka dapat betulkan balik kerosakan yang berlaku.

Tapi ada sesetengah kes, pemaju tak buat semua tu.

Bila jadi macam ni, jangan pulak korang terus tunding jari kat pemaju. Mungkin ada perkara yang korang sendiri terlepas pandang.

Cuba periksa kalau korang ada ‘terbuat’ salah satu antara 10 kesilapan ini. Hadamkan betul-betul apa yang Tuan Salkukhairi Abd Sukor kongsikan.

Salah pemaju atau diri sendiri? 

Saya banyak terima aduan daripada pembeli yang pemaju tak membaiki kerosakan rumah mereka, walaupun sudah banyak kali mereka melaporkan kerosakan tersebut kepada pemaju.

Tahukah anda bahawa kadang-kadang pemaju tak baiki kerosakan rumah anda disebabkan oleh kesilapan pembeli itu sendiri?

Disini saya nyatakan antara 10 kesilapan biasa yang biasa dilakukan oleh pembeli yang menyebabkan pemaju tak baiki kerosakan rumah mereka.

Kesilapan #1 : Aduan yang anda buat, tak lengkap

Aduan kerosakan yang dibuat oleh pembeli tidak terperinci. Tidak dinyatakan satu persatu bahagian manakah yang rosak dan apakah kerosakan tersebut.

Ini menyebabkan pemaju keliru dan tidak dapat membaiki kerosakan yang sebenar.

Kesilapan #2 : Tak cukup ruang untuk adu semua kerosakan?

Kebanyakan pembeli menggunakan borang aduan kerosakan yang disediakan oleh pemaju. Kebiasaannya borang aduan tersebut sangat terhad ruangannya.

Ini menyebabkan aduan tak lengkap dan tak dapat difahami dengan jelas oleh pemaju.

Kesilapan #3 : Aduan yang dibuat kurang jelas

Pemaju tak dapat gambaran yang jelas tentang kerosakan yang diadukan.

Pembeli mungkin mengadu tentang perkara lain. Tapi sebaliknya, pemaju mungkin faham lain. Justeru, tempat kerosakan tak dapat dibaiki dengan betul.

KLIK UNTUK BACA : Apa anda boleh buat kalau pemaju lambat serah kunci rumah? 

Kesilapan #4 : Pembeli terlampau pentingkan diri sendiri

Pembeli menggunakan pendekatan berlawan atau berkeras dengan pemaju seolah-olah pembeli saja yang betul.

Sudah lah aduan kerosakan tak jelas dan mengelirukan, lepas tu cakap kasar pulak dengan wakil pemaju.

Akhirnya pemaju fed-up hendak layan kerenah pembeli. Ingat! pemaju juga manusia biasa.

Kesilapan #5 : Pembeli tak ambil tahu langsung bab undang-undang

Pembeli tak tahu undang-undang dan tak tahu hak mereka berkenaan dengan tempoh liabiliti kecacatan.

Kebanyakan pembeli tak pernah baca SNP. Bila hendak membuat aduan kerosakan mereka tak faham prosedur membuat aduan yang sebenar.

Akhirnya aduan dibuat tak mengikut peruntukan dan prosedur undang-undang yang sebenar.

Kesilapan #6 : Tak tahu tempoh masa dan proses buat aduan yang betul

Pembeli tak tahu tempoh yang sewajarnya untuk pemaju baiki kerosakan.

Mereka tak follow up mengikut tempoh yang sepatutnya, sebagaimana yang dinyatakan dalam SNP. Ada yang terlalu kerap sangat follow up sehingga pemaju naik bosan.

Akhirnya, aduan tak dapat dibaiki oleh pemaju dengan sempurna.

Kesilapan #7 : Pembeli terlalu cepat berputus asa

Pembeli cepat putus asa dan kecewa kalau pemaju tak baiki atau lambat baiki.

Mereka tak tahu apakah langkah seterusnya yang mereka harus lakukan, jika pemaju tak baiki kerosakan tersebut.

Akhirnya mereka tak lagi mahu ambil peduli tentang aduan tersebut dan mula rasa putus asa.

KLIK UNTUK BACA : Pemaju tuntut penalti bayaran lewat? Ini hak seorang pembeli patut tahu 

Kesilapan #8 : Nak semuanya percuma?

Pembeli kedekut untuk dapatkan nasihat peguam hartanah secara berbayar untuk guide dan advise mereka tentang urusan tuntutan kerosakan dengan pemaju.

Mereka lebih sanggup ikut kepala sendiri dan melakukan sesuatu tindakan ikut suka hati mereka, berbanding hendak ikut undang-undang atau dapatkan nasihat berbayar daripada peguam.

Kebanyakannya hendakkan nasihat percuma saja daripada peguam.

Kesilapan #9 : Bergantung kat satu peguam semata-mata?

Pembeli hanya mengharapkan nasihat daripada peguam pemaju berkenaan dengan urusan kerosakan.

Ingat! Peguam pemaju, sudah pastinya akan berpihak kepada pemaju.

Sebaliknya lantiklah peguam bebas dan mahir tentang urusan tuntutan kerosakan rumah untuk membantu anda.

Kesilapan #10 : Bahana buat aduan ‘last minute

Pembeli suka buat aduan kerosakan last minute kepada pemaju. Sebagai contoh, buat aduan dekat-dekat hendak habis tempoh liabiliti kerosakan.

Ini menyebabkan pemaju buat sambil lewa kerana mereka beranggapan tempoh liabiliti akan tamat tak lama lagi.

Dan selepas itu, mereka selamat kerana pembeli tak lagi boleh membuat aduan.

Langkah selamat? Lantik peguam yang berpengalaman 

Ini antara kesilapan-kesilapan biasa yang dilakukan oleh pembeli.

Bukan niat saya untuk semata-mata mencari kesilapan sesiapa. Tapi sekadar memberi kesedaran kepada masyarakat untuk jadi lebih baik dan peka terhadap undang-undang.

Justeru saya sarankan, lantiklah peguam hartanah yang berpengalaman untuk bantu anda.

Sekiranya anda memerlukan bantuan untuk tujuan defects inspection dan proper legal advice tentang defects, boleh PM saya dan berhubung dengan saya secara peribadi. In shaa Allah.

Ingat! Jangan sayang duit jika hendak dapat nasihat dan hasil yang terbaik. Akhir kata, be smart, dan fahamilah hak anda mengikut undang-undang.

KLIK UNTUK BACA : 6 langkah mudah beli rumah pertama dengan pemaju 

Kalau nak pemaju buat kerja, korang pun kena la buat ‘kerja’ jugak. Kalau bertangguh, memang lambat korang akan dapat result. Setuju?

Dan semua ni boleh selesai dengan cepat kalau korang sanggup keluarkan modal untuk lantik peguam peribadi.

Tahniah Tok ucapkan sebab korang habis baca perkongsian ini. Silakan SHARE laju-laju kepada kawan dan saudara-mara supaya lebih ramai tahu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here