“Aku nak batalkan perjanjian jual beli dengan pemaju. Boleh ke?” – Ajib

Memang niat Ajib nak beli sebiji rumah sebelum dia berkahwin tahun depan.

Dah lama pasang niat, terjumpa pulak rumah idaman medium cost harga RM450,000 kat kawasan Klang Valley. Cantik. View boleh nampak KLCC.

Tanpa buang masa, Ajib pun pergi ke sales gallery untuk tunaikan hajat untuk beli rumah pertama.

Dia letak down payment dan sign Perjanjian Jual Beli tanpa fikir panjang.

Dalam risalah kata, kos guaman ditanggung beres. Alih-alih, Ajib kena jugak keluar duit sendiri untuk selesai semua kos tu. Ajib pun jadi bengang.

Apa lagi. Ajib nak batalkan Perjanjian Jual Beli tu. Tapi, boleh ke?

Jemput hadamkan perkongsian Tuan Salkukhairi Abd Sukor berkaitan topik penting ini.

Apa sebenarnya yang termaktub dalam undang-undang?

Nota : Watak Ajib adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

1) Ramai pembeli rumah bertanyakan kepada saya. Boleh ke mereka membatalkan perjanjian jual beli yang telah ditandatangani dengan pemaju?

2) Antara asan-alasan yang biasa diberikan oleh pembeli untuk batalkan perjanjian jual beli adalah :

  • Tak jadi nak beli sebab nampak rumah macam tak berapa cantik dan tak sama macam dalam risalah (pamphlet),
  • Mula-mula pemaju kata semua kos guaman pemaju tanggung. Tapi tiba-tiba pemaju bagitahu bayaran duti setem kena tanggung sendiri pulak,
  • Loan dah lulus dengan bank B, tapi saya tak nak buat loan dengan Bank B. Saya nak loan dengan Bank A saja,
  • Lain-lain alasan yang berkaitan dengannya.

3) Ingin saya tekankan disini. Sebenarnya di dalam perjanjian jual beli yang menggunapakai Jadual G, H, I dan J Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Perlesenan) 1966, TIADA PERUNTUKAN untuk pembeli membatalkan sesuatu perjanjian jual beli yang telah ditandatangani dengan pemaju.

4) Ertinya, setelah perjanjian jual beli ditandatangani, pembeli TIDAK BOLEH MEMBATALKAN perjanjian jual beli tersebut walau dengan apa alasan sekalipun.

5) Kuasa untuk membatalkan perjanjian jual beli hanyalah terletak PADA PEMAJU SAJA. Itu pun atas alasan-alasan seperti berikut :

  • Pembeli tak membayar mana-mana ansuran harga jual beli mengikut Jadual Ketiga atau mana-mana bahagian daripadanya, atau tak membayar mana-mana caj pembayaran lewat dalam tempoh yang melebihi tiga puluh (30) hari selepas tarikh genap masa ansuran atau caj pembayaran lewat itu,
  • Pembeli tak membayar mana-mana jumlah wang yang kena dibayar di bawah Perjanjian ini bagi apa-apa tempoh yang melebihi tiga puluh (30) hari selepas tarikh genap masa jumlah wang itu,
  • Pembeli melakukan apa-apa pelanggaran atau tak melaksanakan atau mematuhi apa-apa terma, syarat, atau waad yang material dalam Perjanjian ini,
  • Pembeli melakukan perbuatan kebankrapan.

Apa kesan pembatalan perjanjian jual beli ini? 

6) Kesan pembatalan perjanjian jual beli tersebut adalah seperti berikut :

  • Pemaju berhak melupuskan/ menjual rumah tersebut kepada mana-mana pembeli baru,
  • Apa-apa bayaran harga jual beli yang telah di bayar oleh pembeli hendaklah dilupuskan seperti berikut :
  1. Segala bayaran faedah lewat bayar hendaklah di bayar kepada pemaju,
  2. Sejumlah wang bersamaan sepuluh peratus (10%) daripada harga beli hendaklah dilucuthak kepada Pemaju,
  3. Akhir sekali, bakinya barulah dibayar balik kepada Pembeli.

7) Jadi, pesan saya kepada pembeli, sebelum tandatangan perjanjian jual beli dengan pemaju, sila pastikan anda faham dengan segala terma dan syarat berkaitan dengan jual beli rumah tersebut dan anda telah berpuas hati sepenuhnya dengan pelan dan spesifikasi rumah yang anda ingin beli tersebut.

8) Anda berhak bertanyakan kepada pemaju atau peguam yang dicadangkan oleh pemaju tentang segala terma-terma perjanjian jual beli dan semua perkara berkaitan dengan rumah yang anda ingin beli tersebut.

9) Jangan semata-mata berpegang pada kata-kata wakil pemaju, iklan atau brosur, pamphlet dan juga ilustrasi rumah yang diberikan oleh pemaju semata-mata.

Sebaliknya, semak juga pelan dan spesifikasi yang telah diluluskan oleh pihak berkuasa yang dilampirkan dalam perjanjian jual beli tersebut sebelum anda tandatangan perjanjian jual beli itu.

Fikir masak-masak sebelum turunkan tandatangan

10) Iklan, kata-kata lisan, dan pamphlet tak akan mengikat pemaju dan pembeli.

Sebaliknya terma-terma yang ditulis dalam perjanjian jual beli dan lampiran-lampiran yang disertakan dalam perjanjian jual beli tersebut sahaja yang akan mengikat kedua-dua belah pihak.

11) Ingat! Urusan tandatangan perjanjian jual beli bukan perkara yang boleh dibuat main.

Kalau dah tertandatangan, kemudia rasa tak puas hati, tanggunglah sendiri kesannya. Sebab ANDA TAK BOLEH BATALKAN PERJANJIAN JUAL BELI WALAU APA ALASAN SEKALIPUN.

12) Tak puas hati, jangan marahkan orang lain. MARAHKAN DIRI SENDIRI, sebab tak baca dan tak fahamkan perjanjian jual beli.

Sekian, terima kasih.

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Sebelum korang turunkan tandatangan, pastikan korang dah baca sampai habis dan fahamkan setiap isi dalam Perjanjian Jual Beli tu.

Selagi tak faham betul-betul, jangan sign. Dan ulang baca dari mula sampai habis. Kalau kena ulang baca 30 kali baru faham, buat.

Ilmu ni bermanfaat? Tolong Tok kongsikan kat kawan-kawan yang nak beli rumah pertama tu ya.

172 Shares

Leave a Reply