Home Tip pelaburan hartanah Teknik Manipulasi ASB + EPF Untuk Kurangkan Ansuran Loan Rumah Sebanyak 79%?

Teknik Manipulasi ASB + EPF Untuk Kurangkan Ansuran Loan Rumah Sebanyak 79%?

33665
4
SHARE
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Bagaimana kita boleh beli rumah kondo RM500,000 tapi hanya bayar RM500 sebulan selama 18 tahun sahaja?

Jawapan : Gabungan teknik manipulasi ASB + EPF

NOTA: Tajuk artikel itu tidak merujuk pada hasil yang Tok dapat. Sebab itu Tok letak perkataan “boleh”. Tok tak beli pun kondominium bernilai RM500,000. Kalau korang tak suka kondo, boleh tukar kepada rumah teres. 

Tok nak kongsikan dan ulas teknik daripada individu berpengalaman dalam pelaburan ASB bernama Khairul Ezuwan. Beliau kongsikan teknik ini yang Tok rasa boleh memanfaatkan korang semua terutamanya yang dah ada ASB loan.

KE ASB

Beliau ada berkongsi di Facebook tentang strategi pasangan suami isteri beli rumah kondominium untuk duduk sendiri :

1) Rumah yang masih lagi dalam pembinaan (under construction).

2) Orang lain beli kondo RM500,000 kena bayar RM2400 sebulan, tapi bila korang cuma perlu bayar komitmen bulanan RM500 sahaja

3) Orang lain kena bayar selama 35 tahun, tapi korang habiskan pinjaman itu habis dalam masa 18 tahun sahaja.

4) Penjimatan kos sebanyak RM489,000 dan penjimatan tempoh pembayaran selama 17 tahun.

21 Langkah guna pelaburan ASB untuk beli rumah RM500,000 dengan nilai ansuran RM500.

Bagaimana langkah demi langkah dan pengajaran yang anda boleh ambil daripada strategi ini?

Tok akan kongsi semula langkah yang Tuan Khairul Ezuwan bagi di Facebook.

Cuma, Tok tukar nama contoh kepada nama Tok. Kenapa? Sukahati Tok lah. Dah nama pun contoh.

1) Tok Penghulu dan Makcik Jemah merupakan pasangan suami isteri. Gaji setiap seorang daripada kami adalah RM4,000 jadi jumlah pendapatan suami isteri adalah RM8000 sebulan.

2) Kami beli rumah kondominium yang masih dalam pembinaan (under construction) dan buat pinjaman rumah RM500,000. Ansuran bulanan pinjaman RM2,400 sebulan untuk 30 tahun.

3) Rumah itu akan siap dalam masa 3 tahun.

4) Selepas pinjaman rumah lulus, Tok dan Makcik Jemah terus buat pinjaman ASB sebanyak RM200,000 setiap seorang dengan komitmen bulanan RM2,400 sebulan untuk kedua-duanya.

5) Sebelum rumah kondominium Tok siap, Tok akan bayar ansuran ASB setiap bulan dan biarkan sahaja dividen setiap tahun.

6) Dalam masa masa 3 tahun, dividen compounding akan memberi nilai sebanyak RM100,000. Nilai ASB sekarang RM400,000 + RM100,000 = RM500,000.

7) Tahun berikutnya dividen setahun sekitar RM40,000.

8) Gunakan ansuran tahun pertama rumah selepas rumah siap menerusi duit KWSP akaun 2.

9) Ansuran pinjaman ASB selama setahun adalah RM29,000 (RM2,400 x 12 bulan).

10) Manakala total dividen ASB RM40,000. Maka RM40,000 – RM29,000 = RM11,000 baki dividen yang boleh diguna-pakai untuk subsidikan ansuran rumah ini.

11) Ansuran rumah kondominium pula untuk tempoh setahun adalah RM29,000. Gunakan baki RM11,000 baki dividen tadi untuk bayar ansuran rumah. Bermakna kos rumah jadi RM18,000 sahaja setahun atau RM1,500 sebulan.

12) Gunakan lagi kekuatan EPF Akaun 2 Tok Penghulu dan Makcik Jemah untuk RM6,000. Setiap orang untuk setiap tahun bermakna RM12,000. Kita boleh keluarkan duit dari akaun 2 EPF untuk gunakan sebagai ansuran perumahan (Pengeluaran EPF untuk ansuran rumah )

13) Bayaran rumah setahun tadi RM18,000 – RM12,000 = RM6,000.

14) RM6,000 bersamaan dengan RM500 sebulan.

15) Ulang semula langkah 10, 11, 12, 13 dan 14 selama 16 tahun (bermula dari ansuran rumah selepas siap).

16) Baki rumah anda pada masa ini adalah RM362,000.

17) Ketika ini pinjaman ASB telah dibayar selama 19 tahun (3 tahun awal dari pinjaman rumah mula dibayar).

18) Baki pinjaman ASB sebanyak RM400,000 selepas waktu tersebut = RM148,000.

19) Apabila sijil dijual pada waktu itu, nilainya adalah RM250,000 (RM400,000 – RM148,000).

20) Baki tunai dalam akaun ASB RM100,000 (compounding 3 tahun pertama) + dividen RM40,000 = RM252,000 + RM100,000 + RM40,000 = RM392,000 tunai.

21) Total nilai tunai yang Tok dapat boleh buat pembayaran penuh rumah kondominium tadi yang berbaki RM362,000. Siap ada baki lagi RM30,000.

Jangan mudah teruja, nanti menempah seksa.

Sebelum korang teruja dengan nombor-nombor besar di atas, Tok sarankan supaya tarik nafas dalam-dalam, dan cuba fahami betul-betul apa yang Khairul Ezuwan cuba sampaikan.

Nombor-nombor yang Tok kongsikan di atas mungkin nampak seksi. Tapi tanpa perancangan yang betul, sebenarnya korang mungkin menempah seksa.

Tok bukannya pakar dalam pelaburan ASB. Apa yang Tok sampaikan ini adalah daripada perkongsian individu berpengalaman menggunakan instrumen pelaburan ASB, untuk mencapai matlamat kewangan.

Banyak dia sentuh bab buat pinjaman. Iaitu tindakan yang melibatkan emosi dan risiko yang tinggi. Korang juga kena ambil kira beberapa faktor-faktor berikut :

a. Kenaikan BLR atau BR – BLR atau BR kekal seperti sekarang dan tidak naik mencanak. Kenaikan dalam BLR akan menyebabkan ansuran bulanan rumah korang naik dan pulangan bersih dividen ASB korang jatuh. Kalau BLR naik, korang memang akan kena topup untuk buat ansuran bulanan rumah tersebut.

b. Pulangan ASB – Pulangan ASB tiap tiap tahun kekal sepeti sekarang dan tidak jatuh. Kena ada disiplin yang tinggi untuk pastikan korang tak guna dividen untuk joli-katak setiap kali dapat duit dividen dari ASB.

c. Polisi pengeluaran EPF – Pengeluaran EPF untuk pembayaran ansuran hartanah terus kekal dibolehkan.

d. Tiada ketirisan –  ASB terus kekal telus dan bagus dalam pengurusannya dan tidak tersalah beli tanah atau kondo di Australia tanpa tahu market value bangunan tersebut.

e. Komitment bulanan disebabkan oleh ASB loan – Kepada yang belum buat ASB loan, korang juga perlu ambil kira kemungkinan korang susah nak dapat loan hartanah disebabkan adanya loan ASB ini. Bukan mustahil, tetapi bila dah ada ASB loan korang kena ada ilmu tambahan untuk pastikan loan hartanah korang lulus. Baca perkongsian mamat Faizul Ridzuan di FB beliau berkenaan perkara ini dan baca semua komen-komen nya sekali : Pinjaman ASB – Apa yang anda perlu tahu

Pesan terakhir Tok untuk artikel ini,

“Jangan kerana orang lain berjaya buat, kita pun akan kita mesti akan berjaya sama seperti mereka.”

Tuan Khairul Ezuwan sendiri cakap, teknik ini hanya sesuai untuk individu yang sanggup berkorban, mempunyai disiplin kewangan yang tinggi dan boleh menguruskan emosi dengan baik.

4 COMMENTS

  1. Salam Tok.

    Nak tanya ni..adakah tekni ini bermaksud kita perlu beli/buat pinjaman rumah dulu pastu baru buat ASB. sebab ada kemungkinan loan rumah x lulus sbb buat loan ASB kn..? secara tidak langsungnya tekni ni hanya sesuai untuk beli rumah baru supaya tahun pertama tu kita bayar untuk loan ASB je. kalau beli 2nd hand…nanti tahun pertama tu dh muflis sebab kena bayar dua loan… ye dop?

  2. Salam Tok

    Saya tiada pinjaman ASB tetapi ASB saya sudah maximum dari hasil tabungan saya. Adakah mudah saya memohon loan perumahan dengan mengunakan hanya simpanan ASB meandangkan saya tiada penyata gaji bulanan.

  3. Salam Tok
    Boleh bg details info bg tempoh pinjaman & faedah (mostly) yg dikenakan bg cth pinjaman ASB di atas ($200k) utk ansuran bulanan $2400. Dlm tempoh pembinaan (under construction), adakah komitmen bulanan dikira sbyk $4800 ($2400 utk ASB Loan + $2400 utk Home Loan)?
    Terima kasih,

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here