Selain makan-makan, apa yang ada lagi di Setapak@Danau Kota ni?

Bila sebut Danau Kota, benda pertama yang lintas dalam kepala Tok adalah pelbagai makanan tepi jalan tu yang sedap-sedap belaka selain jadi lokasi pilihan utama Tok bila nak cari baju atau seluar.

Muda mudi dulu bawa makwe jalan-jalan uptown, tapi sebab miskin mampu belanja makan cucuk-cucuk je lah.

Tapi itulah, setiap kali pergi sana tak pernah pula Tok terfikir nak buat analisa kawasan ni, mungkin sebab terlalu leka nak buang duit kat sana kot. Tapi tak mengapa, Bro Jason kita dah buat kajian terperinci tentang hartanah di kawasan ni.

Macam biasa, baca, fahamkan, simpan, dan kongsikan.

 

————————————————————————————————————————————————————————

 

Setapak adalah sebuah kawasan yang terletak dalam daerah Gombak. Mengikut sejarah, Setapak adalah sebuah kawasan yang dijadikan pusat aktiviti perlombongan bijih timah dan kawasan penanaman pokok getah.

Dalam Bahasa Melayu, “Setapak” bermaksud satu langkah, dan kesignifikan nama itu mungkin dapat dikaitkan dengan jaraknya dengan pusat bandar Kuala Lumpur.

Jadi, mari kita cuba lihat dan analisa kawasan ini berdasarkan beberapa soalan yang sering ditanyakan terutama berkaitan hartanah.

 

Berapakah titik harga hartanah di kawasan ini?

 Titik harga untuk hartanah berupa kondominium di kawasan ini adalah di antara RM380k hingga RM690k.

Malangnya, kebanyakan kondominium di kawasan ini adalah berstatus Leasehold.

Munasabah, dan masuk akal tak harga yang ditawarkan?

 Majoriti jenis kondominium didatangkan dengan 3 bilik 2 tandas dan 4 bilik dan 2 tandas.

Purata harga perkaki adalah diantara RM330 hingga RM550 (kaki persegi). Jadi kalau kita tengok dari segi pakej, keluasan, dan saiz hartanah ni, berbaloi dengan harga yang ditawarkan.

 

Kondominium (6-10 Tahun)

 

Hartanah Tarikh Siap Harga Jualan Sewa

(Unit Kosong)

Sewa

(Separa Hias)

Sewa

(Hias penuh)

PV10

1185sqf (3R2B)

1272sqf (4R2B)

 

2008 RM400K-450K RM1300-1400 RM1500-1700 RM1900-2000
PV12

1207sqf (3R2B)

1303sqf (4R2B)

 

2010 RM400K-450K RM1300-1400 RM1500-1700 RM1900-2000
PV13

1313sqf

(3R2B & 4R2B)

 

2011 RM500K-520K RM1600-1700 RM1900-2000 RM2000-2300
PV15

1313sqf

(3R2B & 4R2B)

1450sqf (3R2B)

 

2012 RM520K-550K RM1600-1700 RM1900-2000 RM2000-2300
PV16

1313sqf

(3R2B & 4R2B)

1450sqf (3R2B)

 

2013 RM530K-550K RM1600-1700 RM1900-2000 RM2000-2300

 

 

Kondominium (Bawah 5 Tahun )

 

Hartanah Tarikh Siap Harga Jualan Sewa

(Unit Kosong)

Sewa

(Separa Hias)

Sewa

(Hias Penuh)

PV20

1333sqf

(3R2B & 4R2B)

1473sqf (3R2B)

 

2014 RM520K-560K RM1500-1600 RM1700-1800 RM1900-2200
PV21

900sqf (2R2B)

1040sqf (3R2B)

 

2016 RM380K-480K RM1200-1400 RM1500-1700 RM1800-2000
The Loft @ Zetapark

1012sqf

(3R2B)

1270sqf

(3R2B)

2014 RM560K-690K RM1800-1900 RM2000-2200 RM2300-2500

 

Kalau nak sewakan, ok ke?

 Jawapannya, Ya. Kumpulan sasaran untuk sewa unit di kawasan ini adalah pelajar-pelajar dari Universiti Tunku Abdul Rahman (UniTAR), pekerja tempatan,dan warga asing khususnya penyewa berbangsa Arab (ramai gila).

Purata harga sewa di sekitar kawasan ini pula adalah di antara RM1600-RM2000. Permintaan yang tinggi untuk unit separa hias dan sangat rendah permintaan untuk unit hias penuh.

Infrastruktur yang memberi nilai tambah kepada hartanah di sini:

 

  • Setapak central mall
  • Lebuhraya Duke 1 dan Duke 2
  • LRT taman melati (2km)
  • University TAR
  • Kedai Runcit (PV128, Cystal Ville, Platinum Walk, Star parc point)

 

Apa yang akan ada di Setapak pada masa depan?

 

The Palette oleh Platinum Victory.

Lot tanah untuk projek ini berada tepat di sebelah kondominium Danau Kota Tasik Taman & PV 12. Sebelum ini, Ia hanyalah tanah kosong lebih daripada 10 tahun.

Baru-baru ini pemaju Platinum Victory menyediakan pelan komersial di tanah ini bermula dengan pasar raya Mcdonald & Aeon Big hypermarket pada Disember 2018.

Akan datang, mereka akan membina lebih banyak kedai yang dibina di atas tanah ini dengan konsep pemandangan tasik.

 

Setiawangsa Pantai Expressway (Sebelum ini dikenali DUKE 3)

Penjajaran Lebuhraya Setiawangsa-Pantai “SPE” (sebelum ini dikenali sebagai Lebuhraya Duta-Ulu Kelang Fasa 3 “DUKE Phase-3), akan melintasi utara ke selatan Kuala Lumpur dan akan berkhidmat di kawasan-kawasan seperti Universiti Tunku Abdul Rahman, Wangsa Maju, Setiawangsa, Ampang, koridor pembangunan Tun Razak Exchage & Bandar Malaysia dan Kerinchi.

Panjang: 29.8 km

Laluan Kereta: Jalan dua hala (4 lorong)

Bilangan tanjakan: 2

Tempoh Pembinaan: 3 setengah tahun (Mulai 2016)

 

Projek Akan Datang

 

Hartanah Tarikh Siap Harga Jualan Jumlah Unit
Danau Setapak 2019 RM561K-RM712K 285unit
PV18 2021 RM430K-RM500K 852unit
Platinum Teratai March 2019 RM382K-RM434K 800unit

 

Analisis Produk

PV18 @Platinum Victory

 

Saiz:                             1021 & 1219sqf

Layout:                       3room 2bath

Maintenance fees:     0.25psf include sinking fund

Fasiliti:                        Swimming pool, Playground, Gym, BBQ pit, Basketball court,   Multipurpose hall, Surau, 24hour security & etc.

Tingkat keselamatan : 3 Tier

Tarikh Siap :                 End of 2021

Harga:                                     1021sqf (price from RM430k) & 1219sqf (price from RM500k)

Jenis :                          Residential title

Saiz Tanah:                 5.56 acre

Status:                        Leasehold

Jumlah blok :              3 block

Scheme:                      2 block condominium & 1 block rumahwip

No of unit:                  Condominium 932 unit, Rumahwip 318 unit.

Pendapat dan pandangan peribadi

Untuk hartanah dalam kawasan bandar di Danau Kota, saya akan mencadangkan untuk membeli kondominium PV18.

Sebabnya seperti di bawah:

– Harga jualan purata RM386psf-RM450psf. Harga kondo baru yang boleh bersaing dengan kondominium lama sedia ada mengikut pasaran sub-jualan semasa.

– Konsep & kemudahan sedikit lebih baik daripada kondominium pv sedia ada.

– Berjalan jarak ke nama penggalak baru sebagai The Palette.

 

– Kebanyakan pembeli yang membeli adalah untuk tinggal sendiri.

– Lokasi ini tidak semestinya menarik sekumpulan pelajar Uni TAR untuk terus membandingkan dengan PV15 & PV16. Terlalu banyak pelajar akan membuat kondominium sesak.

– Kondominium yang akan datang di sekitar kawasan setapak & wangsa maju menjual lebih daripada RM500psf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

210 Shares

Leave a Reply