Login

Register

Login

Register

Gaji tak lebih RM3,000 sebulan, tapi boleh beli lebih 3 biji rumah?

“Takde benda yang mustahil kalau kita ada ilmu.” – TOk penghulu Tok yakin korang pun mesti setuju keras dengan statement atas ni. Dunia ni memang takde benda yang mustahil. Kalau korang usaha, korang pasti akan…

5 kepercayaan karut tentang loan rumah. Buat, dan kewangan anda pasti sakit

Bukan senang nak beli rumah. Proses ni perlukan kesabaran dan juga usaha yang wajar (due dilligence). Kalau silap langkah, kewangan kita boleh sengsara untuk satu tempoh yang lama. Dan Tok percaya. Korang pasti nak elak…

Lelaki ini kongsikan 6 tip cari rumah sewa dengan cepat. Boleh jimatkan banyak masa anda

Korang masih mencari rumah sewa? Teringat Tok masa belajar kat universiti dulu. Nak cari rumah sewa bukan satu kerja yang senang. Mungkin masa tu, belum belajar lagi tip yang bakal Tok kongsikan kat korang kejap…

Hartanah non-HDA serius tak sama macam hartanah HDA. Ini 11 perkara yang anda wajib tahu

Tengah pelan nak beli hartanah SoHo, SoFo, dan segala sepupu sepapatnya? Tok pasti korang dah tahu semua hartanah yang disebut tadi adalah non-HDA. Tapi… “Okay ke beli hartanah non-HDA ni?” Kalau korang belum tahu, perkongsian…

Belum sampai masa untuk orang muda rancang harta pusaka? Artikel ini akan ubah fikiran anda (Episod Akhir)

Semalam, tok ada pos perkongsian Cikpuan Ros Shila tentang topik wasiat. Nah, Tok nak kongsikan sambungan artikel untuk bahagian yang terakhir. Selagi tak belajar macam mana nak uruskan harta pusaka, korang akan jadi antara penyumbang…

Jenis insuran kenderaan yang anda wajib ambil tahu. Semua orang patut gunakan No. #3

Penting untuk kita ada perlindungan insuran untuk diri sendiri, ahli keluarga, rumah, dan juga kenderaan. Alhamdulillah, Tok tengok bertambah ramai yang sedar akan kepentingan insuran dalam kehidupan mereka. Buat korang yang belum tahu lagi pasal ni,…

10 sebab pelabur ini tak kisah beli rumah busuk. Janji jana untung cepat

Apa dosa si “rumah busuk,” sampai korang rasa jijik nak beli tu? Yang Tok nampak, ia masih sebuah rumah. Dan Tok akui, nak bagi cantik balik memang bukan satu perkara yang senang. Tapi tak mustahil…

Belum sampai masa untuk orang muda rancang harta pusaka? Artikel ini akan ubah fikiran anda (Episod #1)

Korang tahu tak? Hampir RM60 bilion harta pusaka masih tak dituntut sehingga hari ni (klik sini untuk baca). Bilion tau. Bukan sikit jumlah ni. Alasan yang banyak Tok dengar adalah: “Saya tak tahu cara nak…

Apa yang lelaki ini buat untuk beli rumah tanpa slip gaji (walaupun baru berbisnes tak sampai 6 bulan)

Bank tak senang nak luluskan permohonan pinjaman rumah kalau kita takde slip gaji. Dan kes ini biasanya bersangkut-paut dengan orang yang berbisnes. Adakah golongan ini dah takde sebarang sinar harapan untuk memohon loan rumah? Kalau…

11 perkara orang bijak ambil tahu sebelum refinance rumah

Kadang-kadang, ada masa tertentu yang kita tak cukup duit untuk buat sesuatu perkara. Dan hakikatnya, semua orang ada potensi untuk berdepan dengan masalah ini. Mungkin atas sebab ni, ramai yang memilih refinancing untuk dapatkan tunai.…

Secured By miniOrange