“Siapa kata gaji RM2,000 tak layak beli 3 biji rumah?” – Harith

“Siapa kata gaji RM2,000 tak layak beli 3 biji rumah?” – Harith

8150
8
SHARE
Sumber gambar - nikklo-property.blogspot.com
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Dengan ilmu, tak mustahil langsung untuk kita beli 3 biji rumah dengan gaji RM2,000.

“Dengar macam ayat scammer, kan?”

Tok tak salahkan kalau korang berfikiran macam tu. Bahkan, Tok bangga sebab korang dah lebih berhati-hati dan tak terus percaya bulat-bulat apa yang Tok katakan.

Cuma, tak pernah pulak Tok jaja cerita yang bukan-bukan kat korang.

Dan korang boleh percaya 100%, sebab Tuan Harith Faisal sendiri yang kongsikan tip gempak ini.

Siapa yang belajar dan amal, akan dapat rasa hasilnya.

Tak semua orang boleh buat strategi ni?

1) Orang yang tak pernah nak ambil tau pasal hartanah, memang akan rasa mustahil benda ni akan berlaku.

Dengan gaji RM2,000 nak beli rumah RM200,000 pun tak lepas, apatah lagi nak beli 3 buah rumah, kan.

Baca bagi habis.

2) Memang bukan semua orang boleh buat. Tapi kalau korang sanggup buat, korang dapatlah rasa hasilnya nanti.

Rahsianya, mulalah dengan yang kecik. Cari rumah lelong yang harga sekitar RM100,000 hingga RM110,000.

3) Nak dapatkan modal tu, simpanlah 50% daripada gaji korang. Nak lagi cepat cukup modal dan senang lulus pembiayaan, tak payah usik langsung gaji korang tu.

Simpan 100%. Korang hidup dengan duit daripada side income.

4) Bila bank tengok korang boleh simpan RM1,000 sampai RM2,000 setiap bulan, bank akan kagum la jugak.

Takkan kau tak mampu nak bayar ansuran rumah lelong tu yang hanya sekitar RM500 hingga RM600.

5) Gaji kecik susah nak lulus pembiayaan? Mungkin korang kena pilih untuk buat side income yang boleh dibuktikan kepada bank akan kewujudan dan asal-usulnya.

Contohnya, ejen takaful, konsultan ASB, jual penapis air ke.

Buat fully furnished, dan mula jana aliran tunai setiap bulan

6. Lepas dapat beli rumah pertama tu, korang buat fully furnished dan sewakan per head. Katakan korang dapat total sewaan RM1,000.

Sebab nak bagi gempak, kita ambil contoh yang paling sedap. Logik je. Asalkan kawasan tu bagus.

7. Sewakan selama 6 bulan, dan korang dah boleh beli rumah yang ke-2 pula.

Tak semua bank ambil 100% hasil sewaan sebagai pendapatan korang. Ada yang ambil 80%, dan 50% pun ada juga. Ikut bank. Jadi, kita ambil contoh 80% lah.

  • Gaji hakiki = RM2,000,
  • Sewaan = RM1,000 x 80% = RM800,
  • Total = RM2,800.

8. Jumlah income korang sekarang adalah RM2,800. Dari awal dulu, income korang hanya RM2,000, sekarang dah naik jadi RM2,800.

Untuk kiraan kelayakan, bank akan kira ikut RM2,800. Ni tak termasuk side income lain lagi.

Nak senang dapat cash flow positif setiap bulan?

9. Apa lagi tunggu, kau mungkin dah boleh beli subsale harga sekitar RM150,000 pula.

Nak beli lelong lagi sekali pun boleh. Ikut suka hati korang la. Kalau lelong, lebih mudah nak dapat rumah positive cashflow sewaannya.

10. Ulang balik apa yang korang buat kat rumah pertama tadi tu.

Selepas 6 bulan, beli rumah ke-3 pula. Pastikan buat tenancy agreement dan dimatikan setem di LHDN. Lepas 6 bulan, tenancy agreement tu valid sebagai income.

11. Rumah ke-3 korang, boleh survei yang harga RM200,000.

Mungkin untuk rumah ke-3 ni, korang kena beli rumah subsale la. Ada sebab-sebab dia. Nanti bila rajin, saya cerita. Kalau tak, panjang sangat pulak posting hari ni.

Posting panjang, bukan korang nak baca pun.

Haha! – HF

P/S : SHARE laju-laju, bagi kawan-kawan korang baca sekali.

Tak mustahil untuk buat strategi ini. Dengan syarat, korang perlu letakkan 100% komitmen dalam hal due dilligence yang perlu dibuat.

Dan pastikan korang dapat bantuan daripada mereka yang lebih berpengalaman.

Jangan pulak korang main terjah buat je. Lagi-lagi yang baru nak mulakan pelaburan hartanah tu. Takut lain pulak jadinya nanti.

8 COMMENTS

  1. saya mmg noob gila ni . ada byk persoalan.tp saya tanya 1 je tu . kenapa bank amik sewaan utk rumah lelong tu?

    • Maksud bank ambik tu bkn nya bank ambik duit tu..tapi maksud nya bank ambk kira “duit sewa” itu sebagai pendapatan kita..

      sebelum tu pendapatan 2000, slps buat sewa tu pndapatan kita bertambah 800..maka jadi lh 2800 sbg pndapatan kita..2800 ni lh yg bank akn ambk kira atau declare sbg income kita..

  2. Salam. Soalan noob jugak ni, haha. Kita bayar ansuran rm600, pastu sewa Kat orang rm1000. Bukan ke untung Kita rm400 je? Patutnya gaji Kita bertambah rm400 je la kan? Sorry soalan noob sgt. Dan soalan Iqbal Kat atas tu, pun saya tertanya juga kenapa bank ambik sewa Kita? Tq you all. Kena marah pun marah je la cek taktau apa kahkah

    • Salam. Setuju dengan saudara Abu. Terfikir jugakla, sepatutnya RM2000 – installment=gaji hakiki. melainkan kalau dia beli cash la. haha

  3. Salam. Saya ada pertanyaan? Apa yang dimaksudkan dengan pastikan buat tenancy agreement dan “DIMATIKAN SETEM di LHDN” .. Saya kurang faham maksud ayat ni.. mohon Pencerahan .. tq

    • Tenancy Agreement adalah Perjanjian sewa antara penyewa dan owner rumah. Dimatikan setem adalah setiap perjanjian yang dibuat perlu ada tarikh perjanjian kemudian di setemkan di LHDN bagi mengatakan perjanjian itu adalah sah. Didalam Tenancy Agreement ada terkandung berapa lama rumah itu disewakan ikut persetujuan bersama, bermula dari tarikh yang disetemkan.

LEAVE A REPLY