Otai hartanah ini kongsi pendapat beli rumah pelaburan dekat LRT/MRT

Otai hartanah ini kongsi pendapat beli rumah pelaburan dekat LRT/MRT

2312
0
SHARE
Sumber gambar : Below Bank Value
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

“Memang tak mudah untuk seseorang melabur dalam hartanah”

Ayat atas ni, Tok nafikan. Memang betul. Tapi, suka Tok nak tambah biar korang lagi padu:

“Memang tak mudah untuk melabur dalam hartanah, kalau TAKDE ILMU

Macam mana nak cari ilmu? Banyak je bahan yang korang boleh cari gunakan bantuan pakcik Google. Tambah lagi dengan buku dan e-Book yang ada berlambak dalam pasaran.

Dan kalau korang tengah mencari ilmu macam ni sekarang, jemput hadamkan interviu bersama Tuan Faizul Ridzuan yang Below Bank Value buat ini.

Rumah dekat LRT / MRT, confirm buat duit?

Tahun 2016 dilihat lebih berwarna-warni dalam pasaran hartanah Malaysia. 

Namun begitu, maklumat terkini menunjukkan bahawa kedua-dua transaksi dan nilai hartanah telah menurun.

Bilangan peserta juga menurun dengan prospek pasaran hartanah Malaysia dalam tempoh beberapa tahun yang akan datang.

Tetapi terdapat beberapa sebab untuk optimis kerana terdapat banyak projek infrastruktur besar yang telah siap, dan akan dirasmikan pada tahun ini, seperti:

  • STAR Bukit Jalil – Putra Heights LRT Extension,
  • PUTRA Kelana Jaya Putra Heights LRT Extension,
  • MRT 1 – Sg. Buloh – Semantan beroperasi dengan Kajang – Semantan (akan beroperasi pada pertengahan  tahun depan),
  • MRT 2 Sg. Buloh – Putrajaya disahkan siap pada 2022.

Ramai pemaju yang menggunakan LRT dan MRT sebagai punca jualan untuk menjual projek mereka.

Dengan itu, kami di Below Bank Value mengambil keputusan untuk temubual seorang pelabur yang gemar membeli hartanah di kawasan berdekatan  LRT / MRT.

Beliau telah membeli lebih kurang 20 hartanah yang berdekatan dengan LRT / MRT. Namanya ialah Faizul Ridzuan, merupakan pengasas firma pelaburan hartanah FAR Capital.

Kenapa suka beli hartanah berdekatan laluan kereta api?

Jawapannya adalah untuk dapatkan duit lebih. Setelah berkecimpung dalam pelaburan hartanah selama 11 tahun, beliau dapati bahawa membeli hartanah berdekatan laluan kereta api berikan satu kelebihan, iaitu dari segi mendapatkan penyewa pada harga yang tinggi, walaupun kadar modalnya besar.

“Apabila saya mula melabur dalam bidang hartanah, saya diberitahu bahawa cara ini boleh memberikan pulangan dari segi  aliran tunai atau peningkatan modal tetapi tidak kedua-duanya.”

“Namun begitu, saya dapati dengan membeli hartanah berdekatan LRT/ MRT boleh mendapatkan kedua-duanya.

Oleh itu, kebanyakan hartanah yang saya beli di kawasan Lembah Klang kerana ia berdekatan dengan LRT dan MRT pada masa akan datang.”

Boleh kongsikan beberapa kejayaan portfolio anda dengan hartanah di laluan kereta api ini?

“Boleh! Contohnya beberapa hartanah undercon yang telah saya melabur adalah seperti berikut.”

  • Saya telah membeli Zest di Bandar Kinrara 9 di RM230,000 pada tahun 2009. 6 bulan kemudian mereka mengumumkan akan dibina stesen LRT berhampiran dan boom, hari ini beberapa unit dalam Zest bernilai lebih RM600,000.
  • Titiwangsa Sentral, saya beli dengan harga RM250,000 ketika itu, dan kini ia telah meningkat kepada RM630,000.
  • Ketiga adalah Casa Mutiara, saya beli dengan harga  RM160,000 pada tahun 2007. Casa Mutiara telah meningkat kepada RM340,000 pada tahun 2011 (hari ini di seluruh RM360k-380k).

“Sekarang anda boleh lihat hartanah berdekatan laluan kereta api ini cenderung untuk mendapat harga.”

Bagaimana pula dengan hartanah  yang anda terlepas untuk beli? Adakah terdapat hartanah yang memberikan peningkatan nilai modal kepada pelabur?

“Ya, terdapat banyak contoh-contoh lain. Antara peluang-peluang yang saya terlepas adalah Pantai Panorama.”

“Sebagai contoh, ia digunakan untuk menjadi RM220,000 pada tahun 2008. Hari ini, Pantai Panorama telah meningkat dalam nilai kepada RM600,000, atau lebih lagi.”

“Untuk Seri Maya pula harganya dulu adalah RM250,000 pada tahun 2008. Sekarang, Seri Maya harganya sudah mencecah RM700,000.”

“Satu lagi contoh Casa Indah yang dibeli pada tahun 2009 dengan harga RM220,000. Hari ini harga pasarannya adalah RM600,000.”

Adakah khabar angin yang mengatakan tuan membeli sehingga 7-8 rumah dalam satu projek, betul ke? Macam mana pula kadar sewa untuk rumah yang tuan beli tu?

“Hahaha, kita semua patutnya berhenti dengar khabar angin ni.”

“Saya pernah diberitahu oleh seorang pelajar Sarjana Hartanah bahawa pemaju yang mendakwa saya membeli 30 unit dalam satu pembinaan mereka, yang saya rasa b *** s ** t. “

“Bagi penyewaan, unit saya di Titiwangsa Sentral telah saya sewakan dengan harga RM2,500 hingga RM 3,000.”

“Puratanya 10% hasil daripada sewaan. Semua 4 unit saya di Axis Ampang telah saya sewakan dengan harga RM1,500 hingga RM2,000 buat masa sekarang, dan saya membayar sebanyak RM150K hingga RM220K untuk unit itu.”

“Setakat ini, semua unit saya yang berdekatan dengan LRT / MRT akan  siap dan memberikan saya 10% daripada hasil sewa kasar, dan akan menjadi lebih hasilnya jika nilai itu dua kali ganda.”

Daripada cerita anda buatkan semua orang tertanya-tanya, kenapa kita semua tidak beli hartanah di sepanjang laluan LRT dan MRT? Nampak macam mudah nak buat duit!

“Tak, ia tidak semudah itu. Tidak semestinya kawasan itu terletak bersebelahan dengan LRT / MRT ia adalah kawasan orang nak beli dan buat duit.

“Tambahan pula, seseorang itu perlu mempertimbangkan banyak hal untuk dilihat semasa program Sarjana Hartanah saya, saya pergi sedaya meliputi apakah perkara-perkara pelabur perlu melihat sebelum membeli harta. “

“Hanya anda tahu apa yang anda hendak beli, tidak bermakna anda akan dapat apa yang anda hendak beli.”

“Mengetahui apa yang perlu dilakukan dengan hartanah selepas membelinya sama penting seperti mengetahui apa yang dibeli.

“Saya ada pengikut yang membuta tuli mengikut apa yang telah saya beli pada masa lalu dan mereka tidak berjaya mendapatkan penyewa dan hasil yang sama seperti yang saya lakukan sekarang kerana mereka tidak tahu bagaimana mengoptimumkan pulangan harta mereka. “

Kami mendapati anda mempunyai banyak contoh hartanah dibeli sebelum tahun 2010. Adakah terdapat contoh hartanah yang dibeli pada tahun 2010 yang telah dibuat?

“Saya sering menegaskan pandangan saya bahawa hartanah sentiasa akan menjadi medium pilihan untuk pelaburan jangka yang panjang.

Jadinya tempoh masa kurang daripada 5 tahun tidak cukup untuk kita mengukur prestasi hartanah dan potensinya.

Sebagai contoh, harga hartanah di Pantai Panorama tidak banyak berubah dalam beberapa tahun pertama setelah ia siap dibina.

Jika anda membeli satu unit daripada pemaju dan menjualnya selepas 3 atau 5 tahun, anda tidak akan boleh mendapat untung sehingga RM30K.

Wow, hebat tu tuan Faizul. Baiklah, soalan terakhir. Ada tak pesanan untuk pembaca di luar sana?

Pesan saya, bila membeli hartanah berdekatan stesen LRT/MRT, memang boleh untuk dapatkan hartanah dengan kenaikan nilai dan juga kadar sewa yang tinggi.

Tapi kena betul-betul pandai memilih.

Tak semua hartanah berdekatan LRT/MRT adalah pelaburan yang baik, malah ada yang merugikan.

Asasnya, saya boleh simpulkan. Kalau anda boleh dapat unit yang bagus di bawah RM500 setiap kaki persegi, dan jaraknya boleh berjalan kaki ke stesen LRT/MRT, lebih mudah untuk mendapatkan keuntungan pada masa hadapan.

  • Cuba beli di bawah harga RM600,000,
  • Jangan bayar lebih daripada RM600 psf melainkan untuk unit kecil,
  • Purata harga bagi unit high-rise 3 bilik boleh mencecah RM2,000 – RM2,500 untuk unit yang dilengkapi perabot,
  • Purata harga untuk sewa mengikut bilik boleh mencecah RM900-RM1000 (unit dekat dengan stesen),
  • Perlu melengkapkan unit dengan perabot yang sesuai.
  • Kaveat: Tak semua MRT yang dekat dengan stesen berbaloi untuk dibeli.
  • Kaveat: LRT tambahan tidak mempunyai kesan yang sama dengan line utama.

Terima kasih banyak Tuan Faizul atas kesudian untuk berkongsi dengan kami. Sangat membuka mata kami semua dalam dunia pelaburan hartanah. Semoga berjumpa lagi.

Korang berminat untuk belajar game plan MRT/LRT dengan lebih lanjut?

KLIK SINI SEKARANG (TERHAD UNTUK 50 ORANG SAHAJA)

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY