Home Wasiat Apa penyelesaian terbaik, kalau salah seorang yang JV beli rumah meninggal dunia?

Apa penyelesaian terbaik, kalau salah seorang yang JV beli rumah meninggal dunia?

5597
1
SHARE
Sumber gambar - TheEdgeProperty.com
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Dan bila bercakap pasal harta, mesti dah terbayang macam-macam senario dalam otak korang tu.

Kes seperti perbalahan sesama saudara-mara berebut harta peninggalan bukan lagi perkara yang jarang kita dengar.

Masa ni, kita boleh nampak macam-macam perangai orang. Sampai ada yang sanggup jadi penunggang agama kerana nakkan harta. Gila!

Dan buat suami isteri yang buat joint venture (JV) untuk beli rumah, ini perkara penting yang korang wajib tau kalau salah seorang meninggal dunia.

Jemput hadamkan sekarang perkongsian Tuan Fatihin Abshar ni. Korang akan tau apa nak buat bila berdepan dengan masalah ni.

Kenapa ramai yang buat joint venture (JV)?

Kebiasaannya, suami isteri akan membeli rumah bersama (joint venture) untuk kuatkan dokumen.

Di SPA/SNP pulak, akan ada 2 nama, nama si suami dan nama si isteri. Dan dua-dua ambil MRTA/MRTT (Takaful).

Sekarang, apa yang akan berlaku kalau salah seorang meninggal dunia?

Jika harga rumah tu RM600,000 :

  • Bahagian si suami = 50% (RM300,000),
  • Bahagian si isteri = 50% (RM300,000).

Kalau si suami meninggal dunia, 50% bahagian suami dah tak perlu dibiayai. Sebab Takaful dah cover-kan.

Manakala untuk bahagian isteri, 50% selebihnya perlu terus dibayar oleh pihak si isteri.

Apa masalah kalau salah seorang penama meninggal dunia? 

Bahagian si suami dah pun menjadi HARTA PUSAKA. Jika suami masih ada mak ayah, mereka boleh tuntut hak daripada jumlah 50% tersebut.

Saya baru dapat mesej, seorang balu yang baru kehilangan suaminya, dan anak pulak ada 2 orang. Dan dalam kes ni, mak dan ayah mertua tak nak lepaskan hak.

Mereka tetap mahukan bahagian mereka. Si isteri pulak tak mampu nak bayar, sebab jumlah bahagian mereka hampir RM140,000!

Ya, RM140,000.

Dah la hartu tu je yang si arwah suami tinggalkan kepada balu dan anak-anak. Tapi tetap ayah dan mak mertua tak nak lepaskan. Dan bila ditanya kenapa …

“Ayah nak sedekah duit tu kepada anak yatim dan bagi anak-anak ayah.”

Gamaknya, mertua dan cucu beliau bukan anak yatim rasanya. Allah.

Ini kes biasa yang ada dalam Malaysia. Penunggang agama tahap tertinggi. Dan ini baru mak ayah mertua. Macam mana pulak kalau dengan adik-beradik mertua?

Kat sini, korang wajib pelajari ilmu faraid. Kenali siapa waris suami dan isteri korang sekarang. Kenali perwatakannya. Cuma, itu pun takkan menjamin apa-apa.

Anda rasa kes tadi tu teruk? Baca yang ini sekarang

Kes lain yang saya jumpa, ayah mertua kata buat la rumah kat atas tanah dia. Nanti dah siap, ayah mertua tukar nama.

Tapi, sampai sekarang tak bertukar. Dah la isteri guna tunai buat rumah dengan orang kampung. Takde hitam putih.

Sekarang, suaminya (anak kepada si ayah ini) dah lumpuh dan nanyuk dek kerana kemalangan.

Tiap-tiap hari, ayah mertua remind menantunya, jangan tukar bil eletrik. Sebab dia nak rumah tu jatuh kepada dia bila anaknya dah meninggal nanti.

Memang kesian dengan si isteri yang jadi mangsa tu. Anak dan ada 4 orang pulak tu. Sekarang, beliau tengah fikirkan cara untuk dapatkan rumah yang telah dibina dengan duitnya.

Semoga Allah S.W.T lindungi dan cukupkan rezeki mereka.

Apa yang anda boleh buat?

Untuk elakkan perkara di atas berlaku dan korang nak pasangan hidup senang dan tak nak mereka merempat lepas korang dah takde nanti, korang perlu :

#1 : Hibahkan antara satu sama lain (buat hibah bersyarat)

Si suami hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si isteri. Si isteri pun hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si suami. Hibahkan antara satu sama lain.

Jika suami meninggal dunia, bahagian suami akan dapat sepenuhnya kepada isteri. Jadi 100%. Begitulah sebaliknya. Selamat. Tak pergi ke sesiapa dah.

Prosesnya, korang perlu berjumpa consultant untuk melakukan hibah ini.

Rumah yang belum habis bayar pun boleh dihibahkan. Ini diambil atas ijtihad Dr. Wahbah Zuhaili, dengan syarat hutang (loan) itu dilangsaikan jika meninggal dunia.

Apa maksudnya?

Perlu ada MRTA/MRTT. Kos tak mahal. RM1,600 je untuk 1 hingga 3 geran rumah. Apalah nilai RM1,600 kalau nak dibandingkan dengan nilai rumah korang yang RM400,000 – RM500,000 tu.

Lagipun, ini semua untuk kesenangan orang tersayang, bukan untuk orang lain.

#2 : Macam mana pula dengan harta sepencarian?

Untuk harta sepencarian, proses perlu di Mahkamah Syariah di mana kos amat tinggi. Biasa rate peguam buka kes je dah makan RM5,000 hingga RM10,000.

Untuk dapatkan hak penuh rumah, isteri perlu menunjukan bukti beliau ada sumbangan terhadap rumah tersebut.

Contoh:

  • Resit bayaran bulanan,
  • Resit renovation,
  • Resit yang berkaitan dengan rumah.

Pihak isteri perlu membawa perbuktian, barulah Hakim akan memberi pertimbangan sewajarnya. Sangat susah kes isteri dapat hak penuh terhadap rumah.

Oleh itu, rancanglah sebaiknya tentang rumah ini kerana rumah paling kritikal jika berlaku perceraian atau kematian.

#3 : Tukar terus kepada nama isteri atau anak – Jalan paling selamat?

Lebih selamat. Proses ini dibuat di Pejabat Tanah. Isi Borang 14A.

Jawapannya:

Tak juga, kerana jika isteri mati warisnya juga boleh menuntut hak. Jika tukar kepada nama anak, anak pula mati awal daripada mak ayah.

Jika anak itu dah berkahwin, bermakna dah ada waris lain yang berhak. Contohnya, isteri atau suaminya.

Jadi, apa jalan penyelesaian yang terbaik?

Penyelesaian yang terbaik ialah yang pertama, iaitu hibah bersyarat.

Kepada suami dan isteri, buatlah perancangan sekarang. Kebanyakan yang ramai sangat jumpa saya ialah mereka yang telah menghadapi masalah sebegini.

Merasai keperitan keluarga retak kerana harta. Beza orang merasai dan tahu. Yang merasai sudah tentu tidak mahu warisnya susah begini. Yang tahu hanya tenang sahaja.

Alangkah sedihnya. Kita sudah berada di taman-taman syurga. Tetapi waris kita berada di neraka dunia. Merempat kerana takde lagi rumah untuk berehat dan bersuka ria.

Sila tag dan share kepada pasangan anda jika anda termasuk dalam golongan ini.

Golongan di atas ini ialah golongan pertama kritikal perlu perancangan hibah. Dan ada 11 golongan lagi. Nanti saya akan share dari masa ke semasa.

Nasihat terakhir :

  • Hibah bukan lebih baik daripada faraid.
  • Hibah bukan penyelesaian segala-galanya.
  • Hibah bukan lebih baik daripada wasiat.

Setiapnya ada fungsi berbeza.

Tok yakin korang dah sedia maklum. Apa je yang melibatkan tentang wasiat, bukan perkara yang boleh dibuat main.

Kalau tak manage betul-betul, ada potensi keluarga akan terabai bila korang dah takde nanti.

Dan takde siapa pun yang suka bila jadi macam tu. Habis baca ni, Tok nak korang terus bertindak dan uruskan perkara ni secepat mungkin.

1 COMMENT

  1. Nak tebus hak dkt mahkamah syariah yg korupt ni mmg payah..dah Ad enakmen hakim x ikut bias, peguam boleh argue pulak pasal value rumah tu pada waktu bercerai bkn pada value semasa, boleh ke kira mcm tu tok?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here