7 tip khas untuk ejen hartanah baru, yang boleh kasi sales anda...

7 tip khas untuk ejen hartanah baru, yang boleh kasi sales anda meletup-letup.

5132
3
SHARE
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Ada banyak watak penting dalam industri hartanah.

Ini termasuk pengurus hartanah, pemaju, pihak bank, pembeli, penjual, penyewa, dan lain-lain yang sama waktu dengannya.

Bagi Tok, ada satu lagi tonggak utama yang jadi penggerak industri ini.

Mereka adalah orang yang bertanggungjawab hubungkan si pembeli dengan si penjual.

Wajar kita anggap mereka ini sama penting seperti semua yang Tok dah sebutkan tadi.

Betul. Mereka adalah ejen hartanah yang hensem dan ohsem.

Boleh baca tip ini kalau ada niat nak lebatkan jualan dan komisyen anda. 

Kalau tak ada golongan ini, pemaju atau pengurus hartanah memang susah nak buat jualan.

Mereka membantu pembeli dari segi kajian, bantu siapkan paperwork, berurusan dengan pihak bank untuk hal berkaitan pinjaman, dan macam-macam lagi.

Kali ini, Tok nak tumpukan perhatian dan berikan sepenuh kasih sayang kepada golongan ini.

Ilmu ini boleh tambah semangat korang untuk tingkatkan jualan. Kalau komisyen letup, jangan lupa doakan Tok kat sini ya.

Tok ada baca perkongsian Seth Price untuk jadi seorang ejen yang terbaik dalam industri hartanah. Korang boleh gunakan 7 tip ini dan kasi peratus jualan korang meningkat gila-gila lepas ini.

Tip #1: Anggap kerja kita seperti sedang membina sebuah empayar bisnes (bukan sebagai hobi atau lain-lain). 

Terima kasih kepada Internet. Semua orang ada akses untuk mengkaji pasal hartanah.

Situasi sekarang dah tak macam dulu.

Orang ramai boleh kaji statistik, buat analisis pasaran, serta dapatkan pendapat profesional berkaitan industri hartanah dengan mudah.

Fungsi seorang ejen hartanah yang bagus adalah menghubungkan segala informasi yang pelanggan kita ada, dengan perkara yang mereka tak ada.

Sebagai ejen, sudah tentu korang ada pengetahuan dari segi selok-belok hartanah secara lebih mendalam.

Hobi adalah sesuatu yang personal. Ejen hartanah pula adalah kerja yang profesional. Ia tak sama dan tak sesuai untuk disamakan.

Lebih elok jalankan kerja sebagai seorang ejen secara serius. Baru pembeli yakin untuk membeli dengan kita.

Tak bermakna korang tak boleh enjoy jadi ejen hartanah. Boleh sahaja. Cuma kawal perkara ini.

Objektif kita adalah untuk beri tanggapan kepada pelanggan, yang kita boleh diharap 100% sebagai seorang agen yang baik.

Kalau kita gagal buat pelanggan puas hati, ia boleh jadi sebab utama untuk pelanggan lain tak pilih untuk membeli daripada kita.

Ia boleh beri kesan negatif yang serius kepada pekerjaan dan komisyen (pendapatan) kita. Sudah tentu kita tak nak perkara ini berlaku.

Tip #2: Bergabung tenaga bersama pemaju, pengurus hartanah, dan pelanggan. 

Tak kira apa jenis bisnes, menjual (sales) adalah satu perkara yang sukar untuk dilakukan. Menjual hartanah pula, adalah tugas yang jauh lebih mencabar.

Hartanah tak sama seperti lain-lain industri di muka bumi ini. Pembeli jarang-jarang beli berulang kali atau membeli dengan kerap, dan ia tak pula luput ditelan zaman.

Tapi ada kajian yang membuktikan hal ini sebaliknya.

Menurut sebuah kajian di US, 2/3 daripada pembeli terdahulu akan membeli dengan ejen yang sama.

Ini jadi bukti yang masih ada kemungkinan besar pembeli terdahulu akan membeli lagi sekali dengan kita (atau berulang-ulang kali).

Salah satu strategi yang baik adalah jalankan kerjasama dengan pemaju atau pengurus hartanah.

Sebagai tambahan, kita boleh buat kerjasama dengan pelanggan sedia ada. Gunakan segala peluang yang ada untuk kita buat jualan dengan lebih kerap dan mudah.

Secara mudah, kita boleh anggap kerja kita sebagai penghubung. Selain daripada menjual hartanah, kita juga menjual kepakaran kita dari sudut servis yang baik.

Sentiasa bersedia untuk jalankan kerjasama dengan pemaju, pengurus dan pembeli hartanah setiap masa.

Tip #3: Hubungan yang baik sesama manusia boleh majukan sales kita. 

Ramai ejen gunakan laptop dan smartphone mereka untuk kerja menjual hari ini. Tapi hakikatnya, hubungan dengan orang yang betul sahaja akan berikan pulangan yang lumayan.

Mulakan dengan tanya soalan ini kepada diri kita:

  • Siapa yang kita kenal dalam industri?
  • Siapa yang kenal kita sebagai agen hartanah?

Jawapan kepada soalan ini akan berikan kita gambaran yang lebih jelas untuk capai objektif kita. Dari sini, kita boleh buat senarai orang yang kita kenal dan siapakah prospek utama kita.

Lebih ramai kenalan kita, lebih ramai senarai prospek yang kita ada.

Adalah digalakkan untuk libatkan diri secara serius dalam komuniti yang berkaitan dengan hartanah.

Ini bertujuan agar setiap kenalan dan prospek kenal siapa kita dalam industri. Tak ada siapa yang mahu membeli daripada orang yang tak dikenali.

Mindset yang bagus adalah pentingkan kualiti daripada kuantiti.

Tak kurang juga, kita boleh bina reputasi sebagai ejen yang terkenal dengan sifat jujur dan serius dalam menjalankan tugas dengan baik.

Media sosial adalah alat bantuan yang bagus untuk perkara ini.

Tip #4: Bina personaliti yang baik dalam industri. 

Seorang jurujual yang baik bukan hanya menjual produk semata-mata. Mereka juga menjual diri mereka sendiri. Ini antara sebab utama yang menjelaskan kepentingan personaliti diri dalam tugas menjual.

Tak kira sama ada kita seorang yang sayangkan binatang, seorang yang minat suka bola sepak, atau seorang gamer, ia boleh digunakan untuk membina personaliti diri kita yang unik.

Personaliti akan bantu kita bina hubungan yang baik dengan pelanggan.

Ini juga boleh bantu prospek bercakap dengan kita secara jujur. Kita mahu prospek selesa berkomunikasi dengan kita, tanpa rasa segan silu.

Kita mahu mereka rasa seperti sedang bercakap dengan kawan lama. Ini adalah objektif yang kita nak capai.

Kalau dapat cipta keselesaan dalam komunikasi antara dua belah pihak, lebih mudah untuk kita faham prospek secara mendalam. Kerja menjual juga boleh jadi amat mudah.

Ada beberapa perkara yang boleh kita kawal, agar prospek tak rasa janggal berurusan dengan kita.

Hal-hal sensitif seperti agama dan politik lebih elok kita elakkan semasa berkomunikasi dengan prospek. Tak semua orang boleh terima pandangan orang lain tentang hal-hal seperti ini.

Tip #5: Ejen terbaik adalah mereka yang kuat berusaha. 

Kerja agen masa dahulu lebih mudah kalau nak dibandingkan dengan sekarang.

Sudah banyak web yang ambil alih kerja-kerja agen. Lihat sahaja web seperti iProperty, PropertyGuru, dan sebagainya.

Ini bermakna, kerja sebagai ejen sekarang lebih mencabar daripada zaman dahulu. Tapi ini bukan sebab untuk kita berputus asa.

Kita boleh buat kajian dengan tanya ejen hartanah yang ada sekarang. Ramai yang bekerja keras. Seperti perkara lain, kerja keras adalah penentu untuk dapatkan masa depan yang cerah.

Ini tak terkecuali untuk industri hartanah, dan mereka yang bekerja sebagai ejen.

Perkara ini lebih tertumpu kepada isu komitmen. Sebagai ejen, kita sentiasa bersedia untuk menerima panggilan daripada pelanggan, tanpa mengira waktu.

Banyak perkara yang akan kita korbankan, seperti waktu untuk tengok wayang, berjalan-jalan, dan sebagainya.

Semua ini kedengaran macam sukar untuk dibuat. Tapi sebenarnya, ia tak susah mana.

Agen yang baik adalah mereka yang tahu uruskan masa dengan efektif, dan tahu letakkan fokus kepada sesuatu tugas yang perlukan perhatian penuh mereka.

Tip #6: Belajar cara untuk mengukur, menganalisis, dan menilai prestasi kerja kita. 

Mereka yang sentiasa menilai kebolehan dan prestasi diri sendiri, akan lebih cepat dapat capai kejayaan. Perkara ini sukar untuk kita sangkal.

Kalau kita kaji, hampir semua agen hartanah yang berjaya tak suka buat kerja yang sukar untuk dinilai.

Semua orang akan jadi lebih baik daripada sebelumnya dalam sesuatu perkara menerusi pengulangan (repetition).

Tak kira sama ada kita sedar atau tidak, ia akan berlaku kepada diri kita semua, termasuk ejen hartanah.

Strategi yang baik untuk kita amalkan, adalah dengan sentiasa tanya kepada diri sendiri. Apakah perkara yang boleh bantu kita siapkan sesuatu kerja dengan lebih cepat dan efisyen?

Jawapan ini boleh bantu kita merangka strategi yang boleh kita gunakan dalam bidang ini.

Ada macam-macam cara untuk kita lakukan perkara ini, seperti:

  • Buat catitan dalam jurnal kita untuk merekod setiap kerja yang kita lakukan,
  • kira setiap prospek atau pelanggan yang kita jumpa setiap hari,
  • ambil nota tentang perkara yang kita bincang dengan pelanggan atau prospek kita, dan sebagainya.

Ini adalah contoh sahaja.

Ia boleh dikembangkan ikut kreativiti kita sendiri. Asalkan ia bantu kita dari segi menilai keberkesanan setiap kerja kita.

Dari sini, kita boleh tambah perkara yang kurang, supaya kita boleh capai matlamat kita dengan lebih cepat dan mudah.

Tip #7: Konsisten bermesra dengan teknologi semasa. 

Peralihan teknologi semasa yang amat pantas boleh jadi beban kepada agen.

Cara terbaik adalah dengan sentiasa ambil tahu tentang perkembangan teknologi semasa, dan cara gunakan teknologi ini untuk mencapai matlamat yang kita mahukan.

Prospek kini lebih mudah dapat update tentang pekembangan industri hartanah.

Hal ini juga berikan potensi yang lebih besar kepada ejen untuk lebatkan jualan. Penggunaan teknologi seperti media sosial telah ubah cara berkomunikasi antara agen dan prospek.

Dulu tak ada Facebook. Sekarang, lebih daripada 80% ejen hartanah gunakan ini sebagai alat bantuan melebatkan jualan mereka. Tak termasuk lagi lain-lain platfom yang ada sekarang.

Ia bukan sahaja ubah cara kita berkomunikasi antara satu sama lain. Ia turut ubah banyak perkara berkaitan pemasaran dan pengiklanan.

Ini bermakna, situasi sekarang banyak beri kelebihan dan potensi yang lebih besar kepada ejen hartanah untuk buat kerja dengan lebih efisyen.

Cabaran terbesar kepada ejen adalah teknologi kerap berubah dengan pantas. Ini tak akan jadi masalah kalau kita sentiasa adaptasi kepada perubahan ini secara konsisten.

Cara terbaik adalah cari kaedah dan ilmu tentang teknologi semasa. Ia adalah salah satu keperluan dalam pekerjaan sebagai seorang ejen yang baik.

Korang sudah selangkah dekat nak jadi ejen hartanah yang ohsem. 

Tok harap, perkongsian kali ini boleh lonjakkan jualan korang lepas ini.

Pada masa yang sama, ia dapat kuatkan semangat korang agar terus maju dalam industri, dan capai matlamat yang korang mahukan.

Perkara paling utama untuk capai kejayaan adalah mindset yang betul. Kalau gagal sekali, tak bermakna kita selamanya gagal.

Esok masih ada. Kita boleh cuba lagi dan buat lebih baik daripada semalam.

Macam kerja-kerja lain yang gunakan interaksi sesama manusia secara konsisten, korang boleh jadi ejen yang terbaik dengan sentiasa tambah ilmu dan buat kerja setiap hari.

Korang boleh capai apa yang korang impikan. Tok percaya kat korang 100% tanpa was-was.

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY