Home Analisa Kawasan 4 tip memilih lokasi strategik yang untungkan si pelabur hartanah

4 tip memilih lokasi strategik yang untungkan si pelabur hartanah

8379
5
SHARE
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke
Ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke

Lokasi hartanah.

Ini adalah topik hangat yang sentiasa jadi perbincangan oleh para pelabur.

Kali ini, Tok nak kongsikan ilmu memilih lokasi strategik hartanah yang bagus untuk pelaburan. Korang pun mesti nak kurangkan risiko rugi bila melabur, kan?

Perkongsian Tuan Eliayes Hamzah di blog beliau betul-betul cerahkan mata Tok tentang topik ini. Ia simpel dan sarat dengan ilmu yang boleh kita manfaatkan bersama.

Tanpa lengahkan masa, mari sama-sama kita baca 4 tip ini segera.

#1: Cari hartanah yang dekat dengan universiti.

Rumah yang dekat dengan universiti sentiasa jadi tumpuan para pelabur. Sebab ada permintaan oleh pelajar universiti yang berdekatan.

Tapi, kita juga harus berhati-hati. Tak bermakna ada permintaan, ia akan sentiasa jana untung.

Kalau ada terlampau banyak rumah dalam sesuatu kawasan itu, ia boleh rendahkan peratus mereka yang berminat nak menyewa.

Ia perkara yang logik. Sebab penyewa ada pilihan yang lebih luas.

Mereka bebas memilih hartanah yang terbaik daripada segi nilai dan harga sewaan yang sesuai dengan bajet mereka.

Sentiasa ambil tahu tentang universiti yang sedang dibina. Bahkan dah ada beberapa universiti yang baru siap dan menunggu masa diserang pelabur.

Antara beberapa contoh seperti:

  • Xiamen University, Sepang.
  • Manipal University, Negeri Sembilan.
  • UiTM Dengkil
  • Nilai University

#2: Selidik hartanah di pusat komersial (atau kawasan pejabat).

Hartanah yang dekat dengan pusat komersial mega atau kompleks membeli-belah ada nilai yang tinggi.

Cuba kita kaji harga rumah yang dekat dengan mall seperti MidValley, KLCC, Pavilion atau sebagainya. Susah nak cari yang harga murah, betul?

Kalau ada pelan nak beli rumah kat kawasan ini dengan harga murah, kaji projek mega yang sedang dalam perancangan atau pembinaan.

Kemudian, beli rumah yang dekat dengan kawasan projek ini segera.

Buat masa sekarang, ini adalah antara projek kompleks membeli-belah kat negara ini:

  • The Two, Rawang.
  • Pavilion 2, Bukit Jalil.
  • KSL Mall, Klang.
  • Fox Studios, Genting Highlands.

#3: Hartanah yang dekat dengan stesyen pengangkutan awam.

Kemudahan pengangkutan awam juga adalah salah satu sebab permintaan hartanah meningkat di sesuatu kawasan.

Mari kita ambil contoh kemudahan MRT yang hampir siap sekarang ini.

Banyak rumah flat kos rendah yang terletak dekat dengan stesyen MRT naik harga secara mendadak.

Walaupun rumah ini berstatus “low cost”, tapi lokasi yang strategik jadi sebab rumah ini meningkat dari sudut harga jualan.

Projek pengangkutan awam semakin berkembang dari masa ke semasa. Antara yang akan datang termasuk:

  • LRT3
  • MRT2
  • BRT

Kita dah boleh mula mengkaji hartanah yang ada di sekitar kawasan projek ini.

#4: Akses yang mudah ke lebuhraya.

Fungsi lebuhraya adalah untuk kurangkan masa perjalanan dan kesesakan lalu lintas.

Hartanah yang ada kemudahan ini boleh meningkat daripada sudut permintaan serta nilai sewaan.

Antara faktor yang boleh kita ambil kira adalah jarak hartanah ke pusat bandar, melalui akses lebuhraya yang ada.

Ini sebab ramai yang bekerja di pusat bandar. Kalau jarak lebih dekat, hartanah itu boleh disewa dengan kadar yang lebih tinggi.

Antara lebuhraya yang sedang dalam pembinaan adalah:

  • SUKE (Sungai Besi – Hulu Kelang Expressway),
  • DASH (Damansara – Shah Alam Elevated Expressway),
  • EKVE (East Klang Valley Expressway),
  • KIDEX (Kinrara – Damansara Expressway),
  • WCE (West Coast Expressway)

4 perkara ini sebagai “booster” nilai hartanah (dan ia berdasarkan pengalaman sebenar).

Tuan Eliayes Hamzah pernah duduk di Kampung Kerinchi, 25 tahun lepas. Dahulu, kawasan ini adalah kawasan rumah “low cost”.

Punca pertama adalah Universiti Malaya. Ini adalah “booster” pertama yang buatkan Kampung Kerinchi semakin padat dengan penduduk.

Bila bilangan pelajar dah semakin ramai, kerajaan mula bina Putra LRT, dan ini menjadi “booster” ke-2.

“Booster” ke-3 pula adalah MidValley Megamall. Siap sahaja kompleks ini, Kampung Kerinchi mula jadi tumpuan banyak pihak. Ramai pelabur mula beri perhatian kat kawasan ini.

Beberapa tahun kemudian, lebuhraya SPRINT, Kerinchi Link, dan NPE pula dibina oleh kerajaan.

Ia menjadi “booster” ke-4, secara langsung jadikan Kampung Kerinchi lokasi pelaburan yang amat strategik.

Sampai sekarang, kawasan ini (yang juga dikenali dengan nama Bangsar South) tak pernah lekang dengan pembangunan.

Rumah yang ada dulu kat kawasan ini dah digantikan dengan apartmen yang bernilai hampir RM500,000. Dulu, harga rumah kat kawasan ini berharga RM50 ribu sahaja.

Peningkatan harga adalah 1000%, dan ini adalah indikasi yang bagus untuk seorang pelabur (yang nak dapatkan untung).

Best tak sharing kali ini?

Tok harap sebelum korang nak beli hartanah, kaji dulu 4 perkara ini sebelum buat keputusan membeli.

Melabur mesti nak dapatkan untung (dan elakkan rugi). Tok yakin korang mesti tahu nak buat apa lepas ini.

Photo by roger4336

5 COMMENTS

  1. Tok… Sekadar pandangan dari saya… Perlu juga diteliti tentang kemudahan asrama yang Universiti sediakan. Seandai kemudahan asrama boleh menampung keseluruhan pelajar di sesebuah universiti, kemungkinan besar juga rumah kita sangat susah mendapat penyewa dalam kalangan pelajar.

    Seperti kes UiTM Dengkil. Dalam pengetahuan saya, UiTM Dengkil bakal menjadi kampus bagi pelajar Asasi sahaja dan tempoh pengajian mereka juga hanya setahun. Dan mereka juga disediakan kemudahan asrama.

    jadi, detail2 seperti ini juga perlu diambil kira. Perlukan kajian yg sedikit mendalam kalau melibatkan pelaburan hartanah yg target kepada golongan pelajar universiti

  2. Salam Tok , terima kasih atas perkongsian yang menarik. Saya pun dalam perancangan untuk beli apartment yang dekat dengan IPT. Harap pilihan ini berbaloi dan menguntungkan, insya-Allah.

  3. Asalam tok penghulu , terima kasih info di atas sy dh target beberapa tempat yg dinyatakan .. Alhamdulillah sy dh suruh suami membeli … Satu di. GMI universiti dan. Apt serdahana di syeksyen 5 berdekatan Stesyen MRT

  4. Kalu kita target kawasan hotspot yang memang akan menaikkan nilai sewaan kita, kita perlu tau risiko yang bakal kita hadapi seperti penyewa tidak menjelaskan sewa rumah secara bulanan, ditambah pula dengan kerosakan yang timbul jika penyewa tidak lagi menyewa rumah kita. Kemungkinan kita terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi untuk membaiki kerosakan tersebut dengan menggunakan keuntungan daripada hasil sewa yang diperoleh sebelum ini.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here